[
Etusivu
]
Sisällys
Etusivu
Kehyksellinen versio
Johdanto
1 Ohjelmointi ja ohjelmansuunnittelu
1.1 Yleistä
1.2 Algoritmi ja sen muodostaminen
1.2.1 Tarkentaminen
1.2.2 Yleistäminen
1.2.3 Algoritmin rakentaminen
1.2.4 Aliohjelmat (alialgoritmit)
1.2.4.1 Funktioaliohjelma
1.2.4.2 Proseduurialiohjelma
1.2.5 Valintarakenteet
1.2.5.1 Ehtolause
1.2.6 Toistorakenteet
1.2.6.1 Suljettu silmukka
1.2.6.2 Avoin silmukka
1.2.6.3 Puoliavoin silmukka
1.3 Logiikan perusteita
1.3.1 Totuusarvot ja vertailuoperaattorit
1.3.2 Loogiset operaatiot
1.3.3 Totuustaulut
1.4 Ohjelmointikielistä
1.4.1 Konekielet
1.4.2 Lausekielet
1.4.3 Ohjelmankehityksen eri vaiheet
2 C++-ohjelmointikieli
2.1 Peruskäsitteet
2.1.1 Yleistä
2.1.2 Ensimmäinen C++-ohjelma
2.1.3 Ohjelmatekstin editointi
2.1.4 Aliohjelmat eli funktiot
2.2 Muuttujat, tietotyypit ja vakiot
2.2.1 Muuttujat
2.2.2 Varatut sanat
2.2.3 Muuttujan esittely
2.2.4 Kokonaisluvut
2.2.4.1 Pitkät kokonaisluvut
2.2.5 Sijoituslause
2.2.6 Liukuluvut
2.2.7 Aritmeettinen lauseke
2.2.7.1 Kääntäjä suorittaa muunnoksia
2.2.7.2 Etumerkkioperaatio
2.2.7.3 Modulo
2.2.7.4 ++ ja -- operaattorit
2.2.7.5 Esimerkkiohjelma
2.2.8 Merkkitieto
2.2.9 Automaattinen tyypin muunnos (konversio)
2.2.10 Vakiot
2.2.10.1 Huomautus matemaattisista vakioista
2.2.11 Esimerkkiohjelma painonvartija
2.3 Syöttö ja tulostus
2.3.1 Tulostus cout-oliolla
2.3.2 Syöttö cin-oliolla
2.3.2.1 Kun syötetään väärin
2.3.2.2 Merkkitiedon lukeminen
2.3.3 Formatoitu tulostus printf-funktiolla
2.3.4 Takaisin painonvartijaan
2.4 Funktiot
2.4.1 Yleistä funktioista
2.4.1.1 Funktion määrittely
2.4.1.2 Funktion esittely
2.4.1.3 Funktion kutsu
2.4.1.4 Arvon palauttaminen
2.4.2 Funktiokirjastot
2.4.2.1 Matemaattisia funktioita
2.4.2.2 Merkkien luokitusta ja muunnoksia
2.4.3 Omat funktiot
2.4.4 Parametriton funktio vailla paluuarvoa
2.4.5 Parametrillinen funktio vailla paluuarvoa
2.4.6 Parametriton arvon palauttava funktio
2.4.7 Parametrillinen arvon palauttava funktio
2.4.8 Viittaukset funktiosta kutsuvaan yksikköön
2.4.9 Esimerkki painonvartija
2.5 Ehtolause ja loogiset operaatiot
2.5.1 Yksinkertainen ehtolause (if)
2.5.2 Vertailuoperaattorit
2.5.3 Moniosainen ehtolause (if..else)
2.5.4 Loogiset operaatiot
2.5.5 Ketjutetut ehtolauseet
2.5.6 Sisäkkäiset ehtolauseet
2.5.7 Takaisin painonvartijaan
2.6 Valintalause
2.7 Silmukkarakenteet
2.7.1 Toistolause while
2.7.2 Toistolause do..while
2.7.3 Toistolause for
2.7.4 Esimerkkejä silmukoista
2.8 Taulukot
2.8.1 Yleistä
2.8.2 Yksiulotteiset taulukot
2.8.3 Moniulotteiset taulukot
2.8.4 Taulukon alustaminen
2.8.5 Taulukot funktion parametrina
2.9 Merkkijonot
2.9.1 Merkkijonojen esittely ja alustaminen
2.9.2 Lisää loppumerkistä
2.9.3 Merkkijonon muuttaminen
2.9.4 Merkkijonojen käsittely (string.h)
2.9.4.1 Pituus (strlen)
2.9.4.2 Kopiointi (strcpy ja strncpy)
2.9.4.3 Liittäminen (strcat ja strncat)
2.9.4.4 Vertailu (strcmp ja strncmp)
2.9.4.5 Muut funktiot
2.9.5 Merkkijonoluokka
2.10 Tietueet
2.10.1 Yleistä
2.10.2 Tietueet ja kentät
2.10.3 Tietueet funktion parametrina ja paluuarvona
2.10.4 Sisäkkäiset tietueet
2.10.5 Tietuetaulukot
2.11 Tiedostot
2.11.1 Binääritiedostot ja tekstitiedostot
2.11.2 Tiedoston avaaminen
2.11.3 Tiedoston sulkeminen
2.11.4 Syöttö ja tulostus tekstitiedostoille
2.11.4.1 Tiedoston loppu
2.11.4.2 Merkkitiedon lukeminen
2.11.4.3 Esimerkkiohjelma
3 Borland C++-ohjelmankehitysympäristö
3.1 Valikkorakenne
3.2 File
3.2.1 Quit [Alt+X]
3.2.2 New
3.2.3 Open... [F3]
3.2.4 Save [F2]
3.2.5 Save as...
3.3 Edit
3.4 Search
3.5 Run [Ctrl-F9]
3.6 Compile
3.7 Debug
3.7.1 Watches
3.8 Project
3.9 Options
3.9.1 Application...
3.9.2 Compiler
3.9.3 Make...
3.9.4 Linker
3.9.5 Directories...
3.9.6 Environment
3.10 Window
3.11 Näppäinkomennot
3.12 Debuggaus
3.12.1 Esimerkki
4 Tiedon esitysmuodot
4.1 Tiedon määrittely ja esitys
4.1.1 Esitys tietokoneessa
4.1.2 Tiedon hierarkia
4.2 Lukujärjestelmät
4.2.1 10-järjestelmä
4.2.2 2-järjestelmä eli binäärijärjestelmä
4.2.3 8-järjestelmä eli oktaalijärjestelmä
4.2.4 16-järjestelmä eli heksajärjestelmä
4.2.5 Lukujärjestelmien väliset muunnokset
4.3 Kokonaisluvut
4.3.1 Positiivinen kokonaisluku
4.3.2 Negatiivinen kokonaisluku
4.3.2.1 Suora tulkinta
4.3.2.2 1-komplementti
4.3.2.3 2-komplementti
4.3.2.4 Eri esitysten vertailu
4.3.3 Lukualue
4.3.4 Ylivuoto
4.4 Liukuluvut
4.4.1 Liukulukujen esitys
4.4.2 Pyöristysvirheet
4.4.3 Tarkkuudesta
4.5 Merkkitieto
4.6 Muita tietotyyppejä
4.6.1 Kuvat
4.6.2 Liikkuva kuva
4.6.3 Ääni
4.7 Yhteenvetoa
5 C++-kielen virheilmoituksia
5.1 Johdanto
5.2 Virheilmoitukset aakkosjärjestyksessä
5.3 Muuttujalla alkavat virheilmoitukset
5.4 Sanastoa
[
Etusivu
]