Johtuen eri tietoalkioiden erilaisesta tilantarpeesta (esim. merkkitieto 1 tavu, kokonaisluku 2 tavua, liukuluku 4 tavua, kaksoistarkkuuden liukuluku 8 tavua) täytyy jokainen ohjelmassa käytettävä muuttuja esitellä ennen varsinaista käyttöä, jotta kääntäjä osaa varata muuttujalle tarpeeksi tilaa.
Muuttujan esittely on muotoa
tyyppi muuttujan_nimi;
Tyyppi voi olla esim. jokin valmiiksi määritellyistä tyypeistä
Käyttäjä voi myös itse luoda omia tietotyyppejään eli tietorakenteitaan. Esittely on lause, joten sitä seuraa aina puolipiste.
Esimerkkinä liukulukumuuttujan lampotila esittely:
Samalla kertaa voidaan esitellä useampia samantyyppisiä muuttujia. Tällöin muuttujat erotetaan toisistaan pilkuin:
tyyppi muuttuja1, muuttuja2, ...;
Seuraavassa esimerkissä esitellään liukulukumuuttujat lampotila ja paino sekä kokonaislukumuuttujat kierrokset ja ika:
double lampotila, paino; int kierrokset, ika;
Muuttujan esittely voidaan suorittaa sen lohkon sisällä, jossa muuttujaa tullaan käyttämään. Tämä mahdollistaa ns. lokaalien muuttujien määrittelyn (paikallinen muuttuja). Jos muuttuja määritellään funktioiden ulkopuolella, on kyseessä globaalin muuttujan määrittely (yleinen muuttuja). Määrittely suoritetaan tällöin tavallisesti heti direktiivien jälkeen, vaikkakin se on sallittua myös muualla.
Yleensä ohjelmissa käytetään vain lokaaleja muuttujia. Globaaleja muuttujia käytetään ainoastaan erikoistapauksissa (jollaisia tällä kurssilla ei tule vastaan).
Esimerkki lokaalien muuttujien määrittelystä:
/* ********************************************************* MUUTTUJA.CPP Määritellään joitain lokaaleja muuttujia ja sijoitellaan niihin erilaisia arvoja. ********************************************************* */ int main(void) { int osamatka, kokomatka; // kokonaislukumuuttujia float paras, huonoin; // liukulukumuuttujia char merkki, toinen_merkki; // merkkimuuttujia double tarkempi_luku; // kaksoistarkkuuden // liukulukumuuttuja osamatka = 10; // Sijoituslauseita, joissa muuttujille kokomatka = 5*osamatka; // asetetaan arvoja. Sijoituslauseista paras = 9.5; // kerrotaan myöhemmin. huonoin = 5.5; merkki = 'A'; // Huomaa, että useimpia muuttujista ei toinen_merkki = 'b'; // käytetä mihinkään sijoituksen jälkeen. tarkempi_luku = 0.003; // Kääntäjä voi antaa tästä varoituksen. return 0; }