Verkko-opetuksessa opettajan roolina ei ole enää vain informaation jakaminen, vaan
- oppilaiden ohjaaminen omaehtoiseen ja omakohtaiseen informaation
käsittelyyn ja hallintaan
- oppilaiden mediataitojen kehittäminen
- kaikin tavoin tukea ja helpottaa oppilaiden
opetus-opiskelu-oppimisprosessia
- tukea itseohjautuvuutta
- ohjata kehittyviä informaation hallintataitoja
- antaa vastuuta ja vapautta oppilaille heidän oman opiskelun suhteen
- kannustaa vuorovaikutteisuuteen ja yhteistoiminnallisuuteen
Verkko-opetuksessa
- opettajan organisointikyky ja johtamistaidot työskentelyn kannalta keskseisiä
- opettajan asema hyvin keskeinen
- opettjan ja ohjauksen tarve pikemminkin kasvaa kuin vähenee.
|
|
"Verkko-opetuksessa opettaja on samassa rintamassa oppilaiden kanssa, yksi heistä, jolloin hän voi suunnata tarmoaan ja ammattitaitoaan enemmänkin oppilaiden auttamiseen kuin tilanteesta selviämisen pohdiskeluun." [1]
Verkko-opettajan keskeisimpiä rooleja ovat [1]
Myös lukuisia muita rooleja, mutta niiden rajaus on ongelmallisempaa.
|