Mikä on verkkokurssi?    |   Taustaa    |   Teoriaa

Verkko-opettaja motivoijana

Verkko-opetuksessa korostuu erityisesti opettajan toiminta motivoijana ja aktivoijana. Motivointi korostuu verkossa, sillä opiskeluryhmään kuulumisen tunne, sosiaalisen läsnäolon kokemus ja kasvokkaiskeskustelujen haasteellisuus jäävät usein opiskelijoilta verkossa pois. Erityisen haasteellista on motivoida niitä opiskelijoita, joilla ei ole luontaista motivaatiota tai se on hyvin alhaista. Tämä siksi, että verkko-opiskelu itseohjautuvuutta vaativana opiskelumuotona vaatii korkeampaa motivaatiota kuin perinteinen opetus.

Opiskelijan motivaation ylläpitäminen vaatii pieniä, mutta haasteellisia tehtäviä. Oppijan motivoinnissa ja aktivoinnissa auttavat esim. erilaiset aktivointimenetelmät.

 

Motivoijana verkko-opettaja

  • kohdistaa intensiivisen huomion opiskelijaan
  • tarjoaa toimivia ajantasaisia opiskelumateriaaleja
  • painottaa asioiden tekemistä yhdessä muiden kanssa
  • kannustaa, ymmärtää ja innostaa jo opiskeluprosessin aikana eikä vasta lopussa
  • pyytää, vaatii, innostaa ja houkuttelee osallistumaan verkkokeskusteluun
  • ottaa kantaa ja reagoi opiskelijoiden toimintaan
  • osoittaa huomiota ja antaa tilaa myös henkilökohtaisille ja sosiaalisille asioille
  • kannustaa opiskelijoita omalla esimerkillään toimimaan yhteisesti muodostetussa opiskeluympäristössä
  • rohkaisee, kannustaa, luo yhteishenkeä, vakiinnuttaa ryhmää sekä nyörittää ja virittää pienryhmiä
  • luo ilmapiiriä olemalla läsnä ja osallistumalla jatkuvasti opiskelutapahtumaan
  • antaa henkilökohtaista palautetta
  • luo opiskelijalle tunteen huomatuksi tulemisesta