Ohjaajana opettaja
- on opiskelijan tukija, ei päätähti näyttämöllä
- on aktiivinen, ei odota vain passiivisena opiskelijoiden yhteydenottoja
- mahdollistaa opiskelun, ei kontrolloi sitä
- auttaa opiskelijaa pysymään ymmärryksensä ylärajalla ja myös ylittämään sen
- auttaa opiskelijaa kehittymään itsenaisemmäksi, itseohjautuvammaksi ja vähemmän
ohjaajasta riippuvaksi metakognitiivisten taitojen kehittyessä
- toimii aktiivisena tiedonvälittäjänä
- ohjaa opiskelijoita aktiiviseen opiskeluun ja oppimiseen
- mahdollistaa opiskelijalle prosessin, jossa ulkoinen tieto sisäistetään ja muutetaan
opiskelijan omaksi tiedoksi
- tukee opiskelijaa tuntemaan itsensä oppijana ja rohkaisee kehittymään itsenään
|
|
- toimii kanssaoppijana, asiantuntijaosallistujana sekä pedagogisena organisoijana
- kannustaa opiskelijaa kiinnittämään huomiota mielipiteiden eroavuuksiin
- kohdentaa tarvittaessa keskustelua
- palauttaa kysymyksen esittäjälleen tarkennusta varten
- terävöittää käsitteitä
- pyytää tarkennuksia ja selvityksiä
- antaa selityksiä
- varmistaa ja selventää opiskelijoiden ymmärrystä
- mallintaa toivottua käyttäytymistä
- pyytää opiskelijoilta vihjeitä ja vinkkejä toisten opiskelijoiden avuksi
- auttaa opiskelijoita sitoutumaan ja orientoitumaan niin, että heidän
konstruoimastaan tiedosta on hyötyä uusissa ja erilaisissa tilanteissa
"Opettajan ohjauksen avulla opiskelija kykenee ratkaisemaan ongelman, suorittamaan tehtävän tai saavuttamaan tavoitteen, jota hän ei kykenisi omin avuin vielä suorittamaan."
"Opiskelijaa voi ohjata ja tukea verkossa myös pedagogisesti hyvin tuotettu verkkomateriaali, ympäristö sekä opiskelijayhteisö."
|