Etiketti label on samantyylinen kuin kehys, mutta se voi sisältää tekstiä, kuvia tai muuttujia. Tk sisältää joukon vakioku via, joita voi käyttää e simerkiksi dialogi-ikkunoiden kanssa. Näitä ovat mm. error, gray25, gray50, hourglass, info, questhead, question ja warning.
label-ohjaimen yleisimmin käytetyt optiot ovat
-anchor |
määrittelee etiketin paikan ikkunan tai toisen kehyksen sisällä. Etiketin voi sijoittaa ikkunan tai kehyksen sisällä ylös keskelle (n), ylös oik ealle (ne),
oikealle (e), alas oikealle (se), alas (s FONT>), alas vasemmalle (sw), vasemmalle (w), ylös vasemmalle |
-text |
määrittelee etikettiin tulevan tekstin, |
-textvariable |
määrittelee muuttujan, |
-font |
määrittelee kirjasimen. Tk käyttää standardeja X-kirjasimien nimiä. Kirjasimien nimet koostuvat 14 osasta, jotka erotetaan toistaan viiva merkillä (-). |
-bitmap tai -image |
määrittelee kuvan etikettiin. Option -image avulla etikettiin voi liittää jpg-kuvia. |
-height |
määrittelee etiketin korkeuden ja |
-width |
määrittelee etiketin leveyden. |
Esimerkkiohjelmassa
label .ohjain1 -bitmap @/usr/include/X11/bitmaps/flagdown
label .ohjain2 -text "No new mail"
luodaan ikkunaan kuva postilaatikosta ja teksti No new mail (kuva 5.6).
Kuva 5.6. Esimerkki etiketin käytöstä.
Joissakin sovelluksissa "label" on suomennettu termiksi "tekstikenttä", mutta koska tähän ohjaimeen voidaan sisältää myös kuvia tai muuttujia, on yleiskuvaavampi sana "etiketti " parempi.