Kolmiulotteisten esineiden piirtäminen ja käsittely tietokoneessa vaatii runsaasti laskentatehoa ja muistia. Varsinkin pintojen värittäminen, kuvien liittäminen ja erilaisten ominaisuuksien lisääminen saavat Pentium-tasoisenkin koneen vaikuttamaan hitaalta. Kolmiulotteisen grafiikan ohjelmointiin löytyy muutamia muitakin grafiikkakirjastoja OpenGL:n lisäksi. Ainakin Direct3D, Brender, 3DR sekä Amber ovat kaikki kolmiulotteisen grafiikantekoon tehtyjä kirjastoja, jotka toimivat Windows 95/NT-ympäristöissä.
OpenGL ei ole kaikkein nopein grafiikkarajapinta. Sen valttikortti on kuitenkin siirrettävyys ja laitteistoriippumattomuus. OpenGL onkin sopiva ja useimmiten ainoa vaihtoehto, kun sovelluksia halutaan luoda tai siirtää useampaan eri laitteistoympäristöön.