Oppimistehtävä 1 / Ryhmä 1: Ti 17.1.06 klo 12:15 - Kati Vähä-Ruka (pj.) - Juho Tamminen - Pirkka Ruokolainen (koostaja) - Juho Mansikkamäki - Elina Vaara-Sjöblom (ryhmästä 3) Millaisia oman alan valmiita verkkokursseja verkosta löytyi? Millaisia hyviä / huonoja toteutuksia havaitsitte? Löytyikö mitään, mitä voisitte hyödyntää omassa tulevassa opetuksessa? ============== Keskustelutilaisuus alkoi teknisillä ongelmilla keskustelun käytössä, pian kuitenkin kaikki pääsivät mukaan ja esittämään ajatuksiaan. Keskustelimme aluksi siitä, millaista verkkokurssitarjontaa löytyi. Sitten käsittelimme, miten kurssit oli mielestämme toteutettu sekä sisällöllisesti että teknisesti. Lopuksi koetimme tehdä yhteenvetoa verkkokurssien herättämistä mielipiteistä. Yleisenä ongelmana oli, että toisaalta todellisia verkkokursseja löytyi melko vähän, toisaalta kursseja löytyi paljonkin, mutta niihin ei päässyt käsiksi. Esimerkiksi helsingin yliopistolla oli monta verkkokurssia tarjolla, mutta niihin ei ollut opinto-oikeutta, joten niiden materiaalejakaan ei päässyt katselemaan. Emme pystyneet myöskään arvioimaan vuorovaikutteisuuden määrää "oikeilla verkkokursseilla". Osa tutkituista kursseista myös oli "tutoriaaleja" tai suppeita, oheismateriaaliksi sopivia kursseja. Myös jokin pelimäiseksi suunniteltu verkkokurssi löytyi vaikkakin Elina arvioi sen sisällöllisen opetusaineiston olevan aika vaatimatonta. Loppujen lopuksi kokonaisen verkkokurssin tunnusmerkkejä täyttävää materiaalipakettia ei tainnut olla tarjolla ilmaiseksi. Ehkä vuorovaikutteisuuden haasteeseen parhaiten vastasi Javala-sivusto, jossa pääsi oppimisympäristön sisällä ohjeistuksen jälkeen itse kirjoittamaan koodia jonka kone myös käänsi. Tällöin omasta suorituksestaan sai välittömän palautteen. Multimediaa käyttäviä verkkokursseja ei juurikaan tietotekniikan appron muutamien kurssien lisäksi löytynyt (niiltäkin lähinnä videotallenteita luennoista). Useat ohjeistus- ja tutoriaalisivustot toteuttivat tutkivan oppimisen ja jaetun asiantuntijuuden tunnusmerkkejä aika hyvin. Ulkomaalaisista MitOpenCourseWare:n sivustolta löytyi hyvin paljon erilaisia itseopiskelupaketteja. Monesti "kursseista" löytyi tehtäväosio, ja tehtäville oli myös annettu vastaukset. Valitettavasti tältäkin sivustolta varsinainen vuorovaikutus puuttui. Yllättävästi jouduttiin toteamaan, että tietotekniikan verkkokurssien tarjonta on vähäisempää kun muiden aineiden verkkokursseilla. Toisaalta heräsi ajatus, että se saattaa johtua tietotekniikan näkemisenä opiskelun välineenä, kohteena olemisen sijaan. Toisaalta juuri tietotekniikkaan löytyi parhaiten ohjeistus- ja tutoriaalisivustoja. Keskustelimme myös kurssitodistusten tarpeellisuudesta suoritettaessa. Sekä kenelle se on välttämätöntä jos samalla materiaalilla voi suorittaa kurssin maksamatta ja saamatta siitä kirjallista todistusta. Tässä vaiheessa mietittiin lähinnä työnantajan halua nähdä osaamistodistusta taidoista. Verkkokursseista ei löytynyt juurikaan väärää aineistoa (tietotekniikan osalta), vaikkakin oli todettava, että osa aineistosta on vanhentunutta. Tähän ongelmaan ei valitettavasti ole näköpiirissä ratkaisua. Toisaalta arvioitiin mm. Jyväskylän yliopiston tietotekniikan appron kursseista osan soveltuvan hyvin itseopiskelupaketeiksi (verkkokursseiksi?). Osaa tutkituista sivustoista pidettiin hyödyllisenä tulevaisuuden työtehtäviä ajatellen. Niiltä saa ideoita, taustatietoa ja lähdemateriaalia. Mietittiin myös käytettävyyden näkökulmasta sitä malttaako nykyajan mediaihminen tutkia sivuston sisältöä vai ratkaiseeko hän silmänräpäyksessä surffailun jatkamisesta. Osassa arvioiduista kursseista oli käytettävyys ollut osin tai kokonaan pahasti hakusalla (varsinkin linkityksen osalta). Myös kuvalinkitys sai kovaa kritiikkiä osakseen, varsinkin sen ollessa jotenkin muuten rakentunutta kuin kansainvälisistä, standardoituneista symboleista (eXit tms.). Toisaalta myös että verkkokurssia etsivän ajateltiin olevan valmis käyttämään tutkimiseen hieman enemmän aikaa kun satunnaista virikettä etsivä surffailija. Verkkokurssin suorittajasta keskusteltaessa oltiin pääasiassa sitä mieltä, että verkkokurssin suorittajan tulee olla aika itseohjautuva ja vastuullinen.Tulimmekin siihen tulokseen, että pääasiallisesti toisella asteella/lukiossa olevat alkavat olla henkisesti valmiita tällaisiin haasteisiin. Linkit optimassa oppimistehtävän alla. - Yhteenvedon laati Pirkka Ruokolainen pirkkar@cc.jyu.fi