Saamme valtaosan tiedoistamme kolmella tavalla: näköaistin, kuuloaistin sekä toiminnan välityksellä. Neurolingvistit puhuvat visuaalisesta, auditiivisesta ja kinesteettisestä tiedonhankintakanavasta ja oppimistavasta.
Jokainen oppii tavallaan. Tehokkainta olisi kuitenkin hyödyntää kaikkia kolmea eri tapaa samanaikaisesti. Esimerkinomaisesti voisin mainita vaikkapa shakin pelaamisen. Suurin osa tietää shakkipelin säännöt, mutta osaako silti oikeastaan pelata shakkia? Jos katsot vanhaa mykkäelokuvaa, jossa pelataan shakkia. Näet kyllä miten eri nappuloita siirrellään, mutta varsinainen pelin idea jää kuitenkin hataraksi. Jos taas kuuntelet shakin pelaamisesta kertovaa radio-ohjelmaa putoat nopeasti pelilaudalta, jos et pidä pelilautaa itse esillä. Pelatessasi itse pelin taitajan kanssa joka samalla neuvoo sinua pelissä, miksi jotain pelinappulaa kannattaa siirtää, tai miksi jotain nappulaa ei juuri nyt kannata siirtää, opit varmasti parhaiten.
|
|
Oppimistapoja voidaan myös testata, mutta näiden testien tulkinta ei kuitenkaan ole niin yksiselitteistä. Testeissä saadaan ehkä selville se hallitsevin tapa oppia, mutta myös muita oppimistapoja kannattaa hyödyntää. Tietysti jos tiedostaa oman parhaan tapansa oppia, niin voi tehostaa omaa oppimistaan. Esimerkiksi visuaalinen oppija voi tehostaa oppimistaan muuttamalla tietoa kaavioiksi tai käyriksi, katsoa opetusohjelmia tai käyttää multimediaa hyödyksi. Auditiivinen oppija taas pystyy hyödyntämään kaavioita ja muuta graafista materiaalia parhaiten, jos niiden sisältämät asiat selitetään myös suullisesti. Kineettinen oppija voi pyytää havainnollistamaan opetusta enemmän. Kun erilaisille oppijoille räätälöidään oman vahvimman oppimistavan mukaista informaatiota, oppiminen on tehokasta.
|
Katso myös
Ayre, M. & Nafalski, A. (2000). Recognising diverse learning styles in teaching and assessment of electronic engineering. Proceedings of 30th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, October 18 - 21, 2000 Kansas City, MO.
Felder, R.M. & Silverman, L.K. (1998). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Journal of Engineering Education, 78(7), 674-681, April, 1988.
|