Mielekäs oppiminen
Oppijakeskeisen mielekkään oppimisen ominaisuudet [1,2,3]:
- aktiivisuus: opiskelijat ovat aktiivisia toimijoita osallistuen opittavan tiedon tuottamiseen; opiskelijat itse vastuussa omasta oppimisestaan
- konstruktiivisuus: opiskelija on aktiivinen tietojen ja taitojen rakentaja; opiskelija rakentaa uutta tietoa aikaisemman tiedon pohjalta; luo keskustelemalla yhteistä ymmärrystä uusista asioista ja siten rakentaa uutta tietoa
- yhteistoiminnallisuus: opiskelijat työskentelevät yhdessä ja rakentavat uutta tietoa yhteistyössä toistensa kanssa käyttäen hyödyksi toistensa tietoja ja taitoja; muodostavat oppijayhteisön, jossa keskistä vuorovaikutus ja yhteinen toiminta; yhteisten keskustelujen ja tehtävien hyödyntäminen; tavoitteena dialogisuus
- intentionaalisuus eli tavoitteellisuus: opiskelija määrä ja asettaa itse omat tavoitteeensa; vastuu tavoitteiden saavuttamisesta opiskelijalla itsellään; opiskelijat yrittävät aktiivisesti ja halukkaasti saavuttaa asettamansa tavoitteet
- kontekstuaalisuus eli tilannesidonnaisuus: oppimistehtävät liittyvät opiskelijan todelliseen elämään tai ne ovat todellisen elämän simulaatioita; opiskeltavat asiat nivoutuvat muihin elämänaluisiin, jolloin opitut asiat siirrettävissä myös muille elämänaluielle, kuten työhön ja vapaa-aikaan
- reflektiivisyys eli itseohjautuvuus: opiskelijat ilmaisevat mitä he ovat oppineet ja tarkastelevat oppimisprosessin edellyttämiä ajatteluprosesseja ja päätöksiä; opiskelijat analysoivat itse omaa oppimistaan ja ottavat siitä yhä enemmän vastuuta; apuna erilaiset itsearviointimenetelmät, kuten oppimispäiväkirjat tai itsearviointitehtävät
- yksilöllisyys: mm. opiskelijan aiemmista tiedoista, taidoista, osaamisesta ja motivaatiosta johtuvien erojen huomioiminen toteutuksessa
- siirtovaikutus eli transfer: opittavan asian soveltaminen muihin opittaviin tai jo opittuihin asioihin; opitun asian käyttäminen uusissa yhteyksissä
Lähteet:
[1] Jonassen, D.H. 1995. Supporting Communities of Learners with Technology: A vision for Integrating Technology with Learning in Schools. Educational Technology 35 (4).
[2] Ruokamo, H. & Pohjolainen, S. (1999). Etäopetus multimediaverkoissa ETÄKAMU) -tavoitetutkimushanke. Teoksessa: Ruokamo, H. & Pohjolainen, S. (toim.). Etäopetus multimediaverkoissa - Kansallisen multimediaohjelman ETÄKAMU-hanke, Digitaalisen median raportti, 1, 1-63.
[3] Lehto, S. (2003). Verkkokurssi - elämänmakuinen oppimisseikkailu? ChyNetti: Chydenius-Instituutin verkkojulkaisuja. Jyväskylän yliopisto, Chydenius-Instituutti, Kokkola. Saatavilla verkossa: http://www.chydenius.fi/julkaisut/chynetti/artikkelit/chynetti27.html.
|