Mikä on verkkokurssi?    |   Taustaa    |   Teoriaa

Verkossa liikkujan mediataitoja [1]

Verkko-opetus, -opiskelu ja -oppiminen edellyttävät oppilailta ja opettajilta monenlaisia eri medioihin liittyviä taitoja ja valmiuksia.

Kielitaidolliset, kulttuuriset ja viestinnälliset valmiudet

  • luku- ja kirjoitustaito sekä tekstinymmärtämisen taito verkkoympäristössä
  • taito ilmaista itseään verkko-opetus- -opiskelu- ja -oppimisympäristöissä (tarvittaessa myös useammalla kielellä)
  • taito viestiä ja ohjeistaa oppilasta selkeästi ja yksiselitteisesti
  • taito kerätä ja viestiä muille verkko-opettajille "hyvistä käytänteistä"
  • oman kulttuurisen identiteetin tiedostominen ja tuntemus
  • eri kulttuurien tuntemus, arvostus ja ymmärtäminen
  • monikulttuurisuuden ymmärtämisen ja huomioonottamisen taito verkko-opetuksessa
  • taito viestinnällisen ilmapiirin luomiseen verkossa
  • taito dialogiseen viestintään, sen synnyttämiseen ja ylläpitämiseen
  • halu ja taito viestiä eri viestimiä käyttäen
  • taito ymmärtää eri viestimien ominaisia piirteitä ja niiden vaikutus viestintään, viestijään ja viestiin

Sosiaaliset valmiudet

  • halu kuunnella
  • taito ryhmäytyä ja tukea ryhmytymistä
  • kyky toimia aktiivisena vuorovaikuttajana ja vuorovaikutusverkostojen rakentajana
  • taito kohdata verkko-opiskelijana haasteineen
  • taito tukea erilaisia verkko-opiskelijoita
  • taito motivoida ja aktivoida passiivisia tai hiljaisia oppilaita
  • taito ohjata yhteisöllistä verkko-opiskelua

 

Tiedolliset valmiudet

  • verkko-opetuksen, tieto- ja viestintätekniikan, mediakasvatuksen ja etäopetuksen lähtökohtien ja perusteiden tuntemus
  • verkkopedagogisen teorian, suunnittelumallien ja käytänteiden hallinta
  • verkko-opetuksen didaktisten käyttötapojen hallinta
  • mediavalinnan taito
  • tiedonhallinnan taidot: tehokkaat ja monipuoliset tiedonhaun taidot, kokonaisuuksien hahmottamisen taito sekä kursorien lukutaito, taito valita tarkoituksenmukaisin informaatio, analysoinnin, tulkitsemisen ja informaation luotettavuuden arvioinnin taito
  • tiedon ja mediaesitysten prosessoinnin taidot: taito lähdekritiikkiin
  • jatkuva itsearvioinnin ja oman verkko-opetuksen kehittämisen taito
  • kiinnostus verkko-opetuksen ja alan tutkimuksen kehittymiseen
  • systeemiajattelu, verkko-opetuksen näkeminen osana kansallista ja kansainvälistä koulutuspolitiikkaa

Eettiset valmiudet

  • vastuun kantaminen omista verkko-opetuksen toimista
  • erilaisuuden kohtaamisen taito
  • kyky välittää objektiivinen ja realistinen kuva verkosta, sen mahdollisuuksista ja rajoituksista
  • taito valita kasvatuksellisesti eettistä materiaalia
  • verkon toimintasääntöjen (netiketin hallinta) ja niiden välittäminen oppilaille
  • tekijänoikeuksien tuntemus ja niiden välittäminen oppilaille
  • ymmärrys verkkoviestinnän tasa-arvoisuudesta ja tasa-arvoisuutta lisäävistä mahdollisuuksista

[1] Tella ym. (2001): Verkko opetuksessa - opettaja verkossa, Edita.