Kielitaidolliset, kulttuuriset ja viestinnälliset valmiudet
- luku- ja kirjoitustaito sekä tekstinymmärtämisen taito verkkoympäristössä
- taito ilmaista itseään verkko-opetus- -opiskelu- ja -oppimisympäristöissä (tarvittaessa
myös useammalla kielellä)
- taito viestiä ja ohjeistaa oppilasta selkeästi ja yksiselitteisesti
- taito kerätä ja viestiä muille verkko-opettajille "hyvistä käytänteistä"
- oman kulttuurisen identiteetin tiedostominen ja tuntemus
- eri kulttuurien tuntemus, arvostus ja ymmärtäminen
- monikulttuurisuuden ymmärtämisen ja huomioonottamisen taito verkko-opetuksessa
- taito viestinnällisen ilmapiirin luomiseen verkossa
- taito dialogiseen viestintään, sen synnyttämiseen ja ylläpitämiseen
- halu ja taito viestiä eri viestimiä käyttäen
- taito ymmärtää eri viestimien ominaisia piirteitä ja niiden vaikutus viestintään,
viestijään ja viestiin
Sosiaaliset valmiudet
- halu kuunnella
- taito ryhmäytyä ja tukea ryhmytymistä
- kyky toimia aktiivisena vuorovaikuttajana ja vuorovaikutusverkostojen rakentajana
- taito kohdata verkko-opiskelijana haasteineen
- taito tukea erilaisia verkko-opiskelijoita
- taito motivoida ja aktivoida passiivisia tai hiljaisia oppilaita
- taito ohjata yhteisöllistä verkko-opiskelua
|
|
Tiedolliset valmiudet
- verkko-opetuksen, tieto- ja viestintätekniikan, mediakasvatuksen ja etäopetuksen
lähtökohtien ja perusteiden tuntemus
- verkkopedagogisen teorian, suunnittelumallien ja käytänteiden hallinta
- verkko-opetuksen didaktisten käyttötapojen hallinta
- mediavalinnan taito
- tiedonhallinnan taidot: tehokkaat ja monipuoliset tiedonhaun taidot, kokonaisuuksien
hahmottamisen taito sekä kursorien lukutaito, taito valita tarkoituksenmukaisin informaatio,
analysoinnin, tulkitsemisen ja informaation luotettavuuden arvioinnin taito
- tiedon ja mediaesitysten prosessoinnin taidot: taito lähdekritiikkiin
- jatkuva itsearvioinnin ja oman verkko-opetuksen kehittämisen taito
- kiinnostus verkko-opetuksen ja alan tutkimuksen kehittymiseen
- systeemiajattelu, verkko-opetuksen näkeminen osana kansallista ja kansainvälistä
koulutuspolitiikkaa
Eettiset valmiudet
- vastuun kantaminen omista verkko-opetuksen toimista
- erilaisuuden kohtaamisen taito
- kyky välittää objektiivinen ja realistinen kuva verkosta, sen mahdollisuuksista ja
rajoituksista
- taito valita kasvatuksellisesti eettistä materiaalia
- verkon toimintasääntöjen (netiketin hallinta) ja niiden välittäminen oppilaille
- tekijänoikeuksien tuntemus ja niiden välittäminen oppilaille
- ymmärrys verkkoviestinnän tasa-arvoisuudesta ja tasa-arvoisuutta lisäävistä
mahdollisuuksista
|