Instructional design (ID)
Instructional design on opetuksen suunnittelun prosessi, joka jakautuu neljään vaiheeseen:
- Analyysi: opetuksen tavoitteet, suorittaminen, kohderyhmä, tehtäväanalyysi, mediavalinnat, resurssit
- Suunnittelu: käyttöliittymä, jaksotus, luentokohtainen suunnittelu, opiskelijoiden seuraaminen
- Toteutus: suunnitelman toteutus, työversion kehittäminen ja testaus, tuloksena valmis opintosuunnitelma
- Käyttöönotto ja arviointi: tuloksen käyttöönotto ja jakelu opiskelijoille, suunnitelman toteutuman arviointi
ID on suunniteltu alunperin perinteistä opetusta silmälläpitäen, mutta se on helposti muunneltavissa myös verkko-opetuksen suunnitteluun.
Ks. myös What is Instructional Design Theory?
Instructional design eli opetuksen suunnittelu
Lähteet:
Tennyson, R.D. (2002). Linking Learning Theories to Instructional Design. Educational Technology, May-June, 2002, ss. 51-55.
Katso myös
Newby, T., Stepich, D., Lehman, J. & Russell, J. (2000). Instructional Technology for Teaching and Learning: designing instruction, integrating computers, and using media. 2nd ed.. New Jersey:
Prentice Hall.
Wilson, B.G. (ed.) Constructivist learning environments: case studies in instructional design. Educational Technology, Englewood Cliffs, NJ. 1996.
Ryder, M. (2004) Instructional Design Models
Dabbagh, N. (2002) Instructional Design Knowledge Base
|