Verkko-oppimista edistävät ja estävät tekijät
Verkko-oppimista edistävät tekijät [1]:
- oppimisen transfer: käytännön hyöty, hyödyntäminen muissa yhteyksissä, ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen
- yhteistoiminnallisuus: keskustelu muiden kanssa auttaa oppimaan, sitoutuminen toimimaan yhdessä, palautteen antaminen muille
- intentionaalisuus ja aktiivisuus: oman aikataulun suunnitteleminen, oman opiskelun ohjaaminen, omaan tahtiin eteneminen, omat henkilökohtaiset tavoitteet
- opettajan palaute ja tuki: opettajan palaute edistymisestä, yksilöllinen palaute oppimisesta, opiskelijoiden aktiivisuuden tukeminen
- konstruktiivisuus: uusien asioiden liittyminen aiemmin opiskeltuun tietoon, aikaisempien tietojen hyödyntäminen, käytännön kokemuksen soveltaminen
- yksilöllinen oppimisympäristö: opiskelijan yksilöllisen tai erilaisen lähtötason huomioiminen
Verkko-oppimista estävät tekijät [1]:
- eristyneisyys ja yksinäisyys: opiskelutovereihin tutustumisen puuttuminen, etäisyysy muista opiskelijoista, toisen ilmeiden näkemisen puuttuminen
- vaikeudet verkkoyhteyksissä: verkkosivut eivät lataudu lainkaan, vaikeuksia sivustolle pääsyssä, yhteyden yllättävä katkeaminen
- ajanhallinnan vaikeudet: vaikeuksia löytää aikaa opiskelulle, vaikeuksia suunnitellun aikataulun noudattamisessa, vaikeuksia opintojen liittämisessä muuhun elämäntilanteeseen
- verkkoyhteyksien kalleus: verkossatyöskentelyaikaa minimoidaan verkkoyhteyden kalleuden vuoksi
- tietotekniikan ongelmat: sivujen tallentaminen, materiaalin tulostaminen, oikeiden sivujen löytäminen
- verkkokeskustelun outous: vaikeudet ilmaista itseään tuntemattomille sekä kirjoittamalla, yhteiseen keskusteluun osallistuminen vaikeaa
- henkilökohtaisen palautteen ja ohjauksen puute: palaute oppimisesta sekä opintojen ohjaaminen puutteellista, opettaja vaikeasti tavoitettavissa
- verkko-oppimisympäristön hahmottamisen vaikeus: linkkipolkujen hahmottaminen ja linkkien hyödyntäminen puutteellista
- oppisisältöjen liian vaativa taso: tiedon suuri määrä, liian suuri vastuu omasta oppimisesta
Lähteet:
[1] Nevgi, A. & Tirri, K. (2003). Hyvää verkko-opetusta etsimässä. Kasvatusalan tutkimuksia: 15. Suomen kasvatustieteellinen seura.
|