Kurssi TIEA361 Tietotekniikan opettajan työvälineitä arvostellaan
asteikolla 0 (hylätty) -5. Kurssista ei järjestetä tenttiä. Arvosanaan
vaikuttavat:
Ø
Harjoitustyöt 50 % (ryhmätyöt + uutisaiheen raportointi)
Ø
Tehtävien suorittaminen
Ø
Osallistumisaktiivisuus
Ø
Itsearviointi + oppimisraportti (havainnointia
omasta oppimisesta)
Ø
Vertaisarviointi (ryhmätyöt)
Tarkoituksena on, että jokainen miettii omaa oppimistaan, kurssille
osallistumista, yms. Voit tehdä kaksi erillistä dokumenttia tai yhdistää
molemmat samaan. Pohdi itsearvioinnissa mm. seuraavia
seikkoja:
-
Kuinka koet onnistuneesi kurssilla?
-
Miten kuvailisit omaa työskentelyäsi ja aktiivisuuttasi
kurssilla?
-
Millainen on ollut oma osuutesi ryhmän työskentelyn
onnistumisessa?
-
Mitä asioita olet kokenut kurssilla itsellesi
merkityksellisiksi, missä opit?
-
Mitä verkkokeskustelut ja tapaamiset ovat antaneet
sinulle itsellesi omaa oppimistasi ajatellen?
-
Onko toiminta kurssilla mielestäsi ollut järkevää ja
mielekästä ajatellen kurssin aihetta?
-
Onko kurssilla ollut mielestäsi jotain turhaa?
-
Millaisiksi koet opettajan roolin kurssilla? Onko
toiminta ollut hyvää/huonoa, olisiko joissain tilanteissa opettajan täytynyt
toimia toisin (esim. ohjata enemmän/vähemmän)?
-
Minkä arvosanan antaisit kurssista itsellesi, entä
opettajalle (asteikolla 0-5)? Miksi? Lyhyt perustelu.
Tarkoituksena on arvioida ja miettiä omaa oppimista, kehittymistä,
vahvuuksia, heikkouksia ja kurssin aikana eteen tulleita uusia asioita. Siksi
on tärkeää, että oppimispäiväkirjaa ei kirjoiteta viime tipassa (Huom! Välikatselmus). Oppimisraportti (myös oppimispäiväkirja) on ’työkalu’
etenkin opiskelijalle itselleen. Raportissa voi pohtia ja vastata mm.
seuraaviin asioihin:
Ø
Päiväys
Ø
Mitä tein
Ø
Kauanko käytin aikaa
Ø
Mitä opin tänään (lyhyesti, omin sanoin)
Ø
Mikä oli helppoa, mikä vaati työtä
Ø
Mikä jäi hämäräksi/oudoksi
Ø
Miten selvitin ’oudot asiat’
Ø
Mihin asiat liittyvät (muut
kurssit, työ, harrastukset, muu ’kiinnityskohta’)
Ø
Mitä mieltä itse olen asiasta
Ø
Etsinkö lisämateriaalia itse (mistä ja mitä löysin)
Tärkeää on, että tuotte esille omia ajatuksianne! Siis
ns. ’tajunnanvirtaa’ J Siisteys ja
perusteellisuus on oltava, mutta pohdiskelu, omat mielipiteet (rehellisyys!) ja
monipuolisuus tuovat raporttiin/oppimispäiväkirjaan sen olennaisen sisällön,
josta on teille itsellennekin myöhemmin hyötyä. Hyödyntäkää kuvia, ajatuksia,
lainauksia yms. mitä mieleen tulee. Sitokaa aiheeseen teille tärkeitä ja
huomion arvoisia asioita.
Vertaisarvioinnissa jokainen arvioi tarkemmin yhtä, etukäteen sovittua harjoitustyöryhmän
jäsentä, hänen osallistumista ryhmätyön tekemiseen ja yleisesti ottaen koko
ryhmän toimintaa. Seuraavassa on listattu joitakin kriteerejä vertaisarvioinnin
suorittamiseksi:
Välttävä osallistuminen
Ø
Osallistuu jollain tapaa, esittää mielipiteitään asioista
ja perusteleekin niitä.
Aktiivinen osallistuminen
Ø
Osaa keskustella vuorovaikutteisesti, ideoi ja on
aktiivinen.
Ø
Esittää mielipiteitä ja kommentteja hyvin perustellen.
Ø
Huomio myös muut.
Rakentava osallistuminen
Ø
Vie ryhmän toimintaa eteenpäin ideoimalla,
suunnittelemalla, keskustelemalla, pohtimalla ja kysymällä.
Ø
Huomioi ryhmän muut jäsenet.
Ø
Tuo esille uutta tietoa luennolta ja kirjallisuudesta
saatujen tietojen lisäksi, neuvottelee.
Ø
Osaa tarkistaa omia näkemyksiään toisten mielipiteitä
kuultuaan.
Ø
Osaa pohtia asioita eri näkökulmista.
Ø
On innostunut ja halukas kehittämään toimintaa.
Kuvaile arvioinnissa myös seuraavia asioita:
Ø
Millaiseksi koet ko. henkilön osuuden ryhmätyön onnistumisessa?
Ø
Miten kuvailisit ko. henkilön osallistumista ja
aktiivisuutta kurssilla?
Ø
Kuinka arvioisit ko. henkilön onnistuneen kurssilla tähän
mennessä? Missä olisi vielä parantamisen varaa? Missä hän on onnistunut
erinomaisesti?
Ø
Miten kuvailisit ko. henkilön oppimisprosessin
kehittyneen?
Muista kirjoittaa arvioon mukaan oma nimesi ja se, ketä arvioit