Kurssiarviointi

 

Kurssi TIEA361 Tietotekniikan opettajan työvälineitä arvostellaan asteikolla 0 (hylätty) -5. Kurssista ei järjestetä tenttiä. Arvosanaan vaikuttavat:

Ø      Harjoitustyöt 50 % (ryhmätyöt + uutisaiheen raportointi)

Ø      Tehtävien suorittaminen

Ø      Osallistumisaktiivisuus

Ø      Itsearviointi + oppimisraportti (havainnointia omasta oppimisesta)

Ø      Vertaisarviointi (ryhmätyöt)

 

 

Ohjeita ja apuja

 

Itsearviointi + oppimisraportti

 

Tarkoituksena on, että jokainen miettii omaa oppimistaan, kurssille osallistumista, yms. Voit tehdä kaksi erillistä dokumenttia tai yhdistää molemmat samaan. Pohdi itsearvioinnissa mm. seuraavia seikkoja:

 

-         Kuinka koet onnistuneesi kurssilla?

-         Miten kuvailisit omaa työskentelyäsi ja aktiivisuuttasi kurssilla?

-         Millainen on ollut oma osuutesi ryhmän työskentelyn onnistumisessa?

-         Mitä asioita olet kokenut kurssilla itsellesi merkityksellisiksi, missä opit?

-         Mitä verkkokeskustelut ja tapaamiset ovat antaneet sinulle itsellesi omaa oppimistasi ajatellen?

-         Onko toiminta kurssilla mielestäsi ollut järkevää ja mielekästä ajatellen kurssin aihetta?

-         Onko kurssilla ollut mielestäsi jotain turhaa?

-         Millaisiksi koet opettajan roolin kurssilla? Onko toiminta ollut hyvää/huonoa, olisiko joissain tilanteissa opettajan täytynyt toimia toisin (esim. ohjata enemmän/vähemmän)?

-         Minkä arvosanan antaisit kurssista itsellesi, entä opettajalle (asteikolla 0-5)? Miksi? Lyhyt perustelu.

 

Oppimisraportin osuus

 

Tarkoituksena on arvioida ja miettiä omaa oppimista, kehittymistä, vahvuuksia, heikkouksia ja kurssin aikana eteen tulleita uusia asioita. Siksi on tärkeää, että oppimispäiväkirjaa ei kirjoiteta viime tipassa (Huom! Välikatselmus). Oppimisraportti (myös oppimispäiväkirja) on ’työkalu’ etenkin opiskelijalle itselleen. Raportissa voi pohtia ja vastata mm. seuraaviin asioihin:

 

Ø      Päiväys

Ø      Mitä tein

Ø      Kauanko käytin aikaa

Ø      Mitä opin tänään (lyhyesti, omin sanoin)

Ø      Mikä oli helppoa, mikä vaati työtä

Ø      Mikä jäi hämäräksi/oudoksi

Ø      Miten selvitin ’oudot asiat’

Ø      Mihin asiat liittyvät (muut kurssit, työ, harrastukset, muu ’kiinnityskohta’)

Ø      Mitä mieltä itse olen asiasta

Ø      Etsinkö lisämateriaalia itse (mistä ja mitä löysin)

 

Tärkeää on, että tuotte esille omia ajatuksianne! Siis ns. ’tajunnanvirtaa’ J Siisteys ja perusteellisuus on oltava, mutta pohdiskelu, omat mielipiteet (rehellisyys!) ja monipuolisuus tuovat raporttiin/oppimispäiväkirjaan sen olennaisen sisällön, josta on teille itsellennekin myöhemmin hyötyä. Hyödyntäkää kuvia, ajatuksia, lainauksia yms. mitä mieleen tulee. Sitokaa aiheeseen teille tärkeitä ja huomion arvoisia asioita. 

 


Vertaisarviointi

 

Vertaisarvioinnissa jokainen arvioi tarkemmin yhtä, etukäteen sovittua harjoitustyöryhmän jäsentä, hänen osallistumista ryhmätyön tekemiseen ja yleisesti ottaen koko ryhmän toimintaa. Seuraavassa on listattu joitakin kriteerejä vertaisarvioinnin suorittamiseksi:

 

Välttävä osallistuminen

Ø      Osallistuu jollain tapaa, esittää mielipiteitään asioista ja perusteleekin niitä.

 

Aktiivinen osallistuminen

Ø      Osaa keskustella vuorovaikutteisesti, ideoi ja on aktiivinen.

Ø      Esittää mielipiteitä ja kommentteja hyvin perustellen.

Ø      Huomio myös muut.

 

Rakentava osallistuminen

Ø      Vie ryhmän toimintaa eteenpäin ideoimalla, suunnittelemalla, keskustelemalla, pohtimalla ja kysymällä.

Ø      Huomioi ryhmän muut jäsenet.

Ø      Tuo esille uutta tietoa luennolta ja kirjallisuudesta saatujen tietojen lisäksi, neuvottelee.

Ø      Osaa tarkistaa omia näkemyksiään toisten mielipiteitä kuultuaan.

Ø      Osaa pohtia asioita eri näkökulmista.

Ø      On innostunut ja halukas kehittämään toimintaa.

 

Kuvaile arvioinnissa myös seuraavia asioita:

 

Ø      Millaiseksi koet ko. henkilön osuuden ryhmätyön onnistumisessa?

Ø      Miten kuvailisit ko. henkilön osallistumista ja aktiivisuutta kurssilla?

Ø      Kuinka arvioisit ko. henkilön onnistuneen kurssilla tähän mennessä? Missä olisi vielä parantamisen varaa? Missä hän on onnistunut erinomaisesti? 

Ø      Miten kuvailisit ko. henkilön oppimisprosessin kehittyneen?

 

Muista kirjoittaa arvioon mukaan oma nimesi ja se, ketä arvioit