TIE346 Seminaarityö
Kurssiin kuuluu pakollinen seminaarityö, jonka laskennallinen vaativuus on noin 60 h.
Työ tehdään alla olevan listan pohjalta itse valitusta aiheesta ja sen voi tehdä joko yksin tai
pareittain (60+60 h).
Seminaarityöstä kirjoitetaan työselostus (vähintään 10 sivua),
jossa kuvataan alkuperäinen ongelma, käytetty materiaali (lähdeluettelo
viittauksineen), tutkimusmenetelmät, ohjelmointityökalut,
oppimisympäristöt sekä varsinaiset aikaansaannokset. Ensimmäisessä
vaiheessa työn tekijä sopii ohjaajan kanssa työn aiheen sekä laatii itse
itselleen aikataulun ja esisuunnitelman, jonka mukaan työn tekeminen
lomitetaan muuhun opiskeluun/ työhön/ elämään. Seminaarityöt esitarkistetaan
viikkoa ennen loppuseminaaria, johon mennessä siis täytyy olla lopulliseksi
aiottu versio työstä valmiina. Kaikki esittelevät työtään
loppuseminaarissa.
Tutustu myös lisäohjeeseen seminaarityön kirjoittamisesta.
Seminaaritöiden varattuja aiheita
- Koskenkorva, Risto: Monialainen oppiminen verkossa
- Vasilyeva, Ekaterina: User interface adaptation in E-learning systems
- Alhanen, Jussi: Oppimisaihio(t) - mitä ja miksi
- Ruutiainen, Tomi: Matematiikka, tietotekniikka - oppilaiden tuntemukset (aihe tarkentuu)
- Kotilainen, Ilari: Tietotekniikan opettajan rooli
- Palonen, Teija: Tietokonepelien hyödyntäminen opetuksessa
- Liimatainen, Piia: Tytöt ja tietotekniikka (mitä, missä, teemoja, tukitoimia, tuloksia)
- Taanonen, Terhi: Tekijänoikeudet verkkokurssin tuottajan näkökulmasta
- Markkanen, Marja: Virtuaalisen opetuksen ja oppimisen laatutekijät
- Francisco: Oppimisympäristöt ei-formaalissa aikuiskoulutuksessa
- Mäki-Kuutti, Kati: Perusopetuksen luomat rajoitukset verkko-opetukselle
- Valtonen, Sanna: Tietotekniikka ja verkkomateriaalit
tähtitieteen opetuksen tukena
Seminaaritöiden vapaita aiheita
- Jonkun tietyn menetelmän/oppimisnäkemyksen soveltaminen tietotekniikan opettamisessa
- XML-materiaali / -sivusto
- Valitulla työkalulla tms. toteutettu oppimateriaali
- Versionhallinta oppimateriaalituotannon tukena
- E-oppiminen
- Mediakasvatus verkossa (yksi aihekokonaisuuksista, miten voisi toteuttaa, yms.)
- Ammatillinen virtuaalikoulu - mitä ja missä
- Oppimisympäristöön tutustuminen (esim. Fronter)
- Ohjaus tietotekniikassa - tietyn sovelluksen käyttöönotto (ohjeet, opastus, ongelmatilanteet, testikohderyhmä)
- Eri oppiaineiden verkkokurssit ja/tai verkko-opetus (useita vaihtoehtoja)
- Tietotekniikan käyttö tietyssä oppiaineessa/oppiaineryhmässä
- Kännykkä opetuksessa
- Opetushallituksen verkko-opintotarjontapalvelu (tutustuminen, kokeileminen, havainnot)
- Oppimisalustojen/-ympäristöjen vertailu kurssin suunnittelijan/opettajan näkökulmasta (millaisten operaatioiden kautta malikurssi syntyy, onko eroja, jne.)
- Kurssin luominen tietylle alustalle - suunnittelijan/opettajan näkökulmasta (miten ja millaisten operaatioiden kautta mallikurssi syntyy)
Aiheisiin liittyviä lisäohjeita
Loppuseminaari pidetään kaksipäiväisenä kurssin päättyessä, ti-ke 3.-4.5.2005.
Loppuseminaarissa kaikki esittelevät oman seminaarityönsä.
Tarkempi esitysaikataulu sovitaan lähempänä kurssin loppua.
Lopullinen versio työstä palautettava Optimaan
viimeistään pe 29.4.2005!
|
|