TIE346    |     OPE    |     Opintoneuvonta    |     Opinnot    |     Kurssit    |     Tutkinto    |   FAQ

TIE346 Seminaarityö

Kurssiin kuuluu pakollinen seminaarityö, jonka laskennallinen vaativuus on noin 60 h. Työ tehdään alla olevan listan pohjalta itse valitusta aiheesta ja sen voi tehdä joko yksin tai pareittain (60+60 h).

Seminaarityöstä kirjoitetaan työselostus (vähintään 10 sivua), jossa kuvataan alkuperäinen ongelma, käytetty materiaali (lähdeluettelo viittauksineen), tutkimusmenetelmät, ohjelmointityökalut, oppimisympäristöt sekä varsinaiset aikaansaannokset. Ensimmäisessä vaiheessa työn tekijä sopii ohjaajan kanssa työn aiheen sekä laatii itse itselleen aikataulun ja esisuunnitelman, jonka mukaan työn tekeminen lomitetaan muuhun opiskeluun/ työhön/ elämään. Seminaarityöt esitarkistetaan viikkoa ennen loppuseminaaria, johon mennessä siis täytyy olla lopulliseksi aiottu versio työstä valmiina. Kaikki esittelevät työtään loppuseminaarissa.

Tutustu myös lisäohjeeseen seminaarityön kirjoittamisesta.


Seminaaritöiden varattuja aiheita

  1. Koskenkorva, Risto: Monialainen oppiminen verkossa
  2. Vasilyeva, Ekaterina: User interface adaptation in E-learning systems
  3. Alhanen, Jussi: Oppimisaihio(t) - mitä ja miksi
  4. Ruutiainen, Tomi: Matematiikka, tietotekniikka - oppilaiden tuntemukset (aihe tarkentuu)
  5. Kotilainen, Ilari: Tietotekniikan opettajan rooli
  6. Palonen, Teija: Tietokonepelien hyödyntäminen opetuksessa
  7. Liimatainen, Piia: Tytöt ja tietotekniikka (mitä, missä, teemoja, tukitoimia, tuloksia)
  8. Taanonen, Terhi: Tekijänoikeudet verkkokurssin tuottajan näkökulmasta
  9. Markkanen, Marja: Virtuaalisen opetuksen ja oppimisen laatutekijät
  10. Francisco: Oppimisympäristöt ei-formaalissa aikuiskoulutuksessa
  11. Mäki-Kuutti, Kati: Perusopetuksen luomat rajoitukset verkko-opetukselle
  12. Valtonen, Sanna: Tietotekniikka ja verkkomateriaalit tähtitieteen opetuksen tukena

Seminaaritöiden vapaita aiheita

  • Jonkun tietyn menetelmän/oppimisnäkemyksen soveltaminen tietotekniikan opettamisessa
  • XML-materiaali / -sivusto
  • Valitulla työkalulla tms. toteutettu oppimateriaali
  • Versionhallinta oppimateriaalituotannon tukena
  • E-oppiminen
  • Mediakasvatus verkossa (yksi aihekokonaisuuksista, miten voisi toteuttaa, yms.)
  • Ammatillinen virtuaalikoulu - mitä ja missä
  • Oppimisympäristöön tutustuminen (esim. Fronter)
  • Ohjaus tietotekniikassa - tietyn sovelluksen käyttöönotto (ohjeet, opastus, ongelmatilanteet, testikohderyhmä)
  • Eri oppiaineiden verkkokurssit ja/tai verkko-opetus (useita vaihtoehtoja)
  • Tietotekniikan käyttö tietyssä oppiaineessa/oppiaineryhmässä
  • Kännykkä opetuksessa
  • Opetushallituksen verkko-opintotarjontapalvelu (tutustuminen, kokeileminen, havainnot)
  • Oppimisalustojen/-ympäristöjen vertailu kurssin suunnittelijan/opettajan näkökulmasta (millaisten operaatioiden kautta malikurssi syntyy, onko eroja, jne.)
  • Kurssin luominen tietylle alustalle - suunnittelijan/opettajan näkökulmasta (miten ja millaisten operaatioiden kautta mallikurssi syntyy)

Aiheisiin liittyviä lisäohjeita

Loppuseminaari pidetään kaksipäiväisenä kurssin päättyessä,
ti-ke 3.-4.5.2005.

Loppuseminaarissa kaikki esittelevät oman seminaarityönsä. Tarkempi esitysaikataulu sovitaan lähempänä kurssin loppua. Lopullinen versio työstä palautettava Optimaan viimeistään pe 29.4.2005!



Tietotekniikan laitos