Aika & päivän aihe
|
Materiaali |
Tehtävät |
Viikko 3
ti 18.1. klo 12-14 Ag Alfa
Alkujärjestelyt ja yleistä kurssista |
Oppimispäiväkirjoista |
Ohjelmassa mm.
- Alkujärjestelyt
- Aikataulu/ohjelma
- Käytännön yleiset asiat
- Seminaarityön aiheiden esittely
- Oppimispäiväkirjojen laadinnasta
- Keskusteluiden puheenjohtajien valinta
- Optima-ympäristöön tutustuminen
- Aloitustehtävät Optimassa
|
to 20.1. klo 8.30-10 Ag Alfa
Osa 1a. OPPIMINEN
|
von Wright, Johan:
Oppimiskäsitysten historiaa ja pedagogisia seurauksia,
luvut 3 ja 5, Opetushallitus, 1992.
Tynjälä Päivi:
Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen
perusteita, ss. 9-22,
Tammer-Paino Oy, Tampere 2000.
Vakkuri Kai:
Opi tehokkaammin, opi oppimaan, ss. 43-75 BSV Kirja
Helsinki, 1999.
|
Lähdemme liikkeelle oppimisesta ja verkko-oppimisesta.
Pohdittavaa:
- Palauta mieleesi jokin hyvä oppimiskokemus - mieluiten yliopisto-opiskelujen ajalta. Millainen tuo kokemus oli ja mikä siitä teki niin hyvän oppimiskokemuksen?
- Mitä kaikkea sana "oppiminen" tuo mieleesi? Listaa kaikki mitä tiedät, ajattelet ja uskot oppimisesta.
-> arkikäsityksiä oppimisesta
|
Viikko 4
ti 25.1. klo 12-14 tai 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 1: Kuinka hyvin/miltä osin toisessa aloitustehtävässä listaamasi arkikäsitykset oppimisesta vastaavat käsittelevässä materiaalissa esiintyviä yleisiä ihmis- ja oppimiskäsityksiä?
|
to 27.1. klo 8.30-10 Ag Alfa
Osa 1b. VERKKO-OPPIMINEN
|
Russell Thomas L. (ed.):
The "No Significant Difference Phenomenon", 28.9.2001.
Russell Thomas L. (ed.):
Significant Difference, 28.9.2001.
Mäki-Komsi, Saija:
Opettamisen ja
oppimisen muodot muuttuvat, muuttuuko oppimis- ja opettamiskulttuuri -
heijastuksia opetuksen kehittämisprojekti OpinNetista ,
Tampereen yliopisto, 1999.
Palloff Rena M. & Pratt Keith:
Building Learning Communities in Cyperspace, ss. 3-20,
Jossey-Bass Publisers, San Francisco 1999.
|
Oppiminen eri ympäristöissä
|
Viikko 5
ti 1.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 2: Kuinka oppiminen muuttuu siirryttäessä verkkoympäristöön, vai muuttuuko?
|
to 3.2. klo 14-16 Ag Alfa
Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...
Osa 2. (VERKKO)PEDAGOGIIKKA |
Boud David & Feletti Grahame I. (toim.):
Ongelmalähtöinen oppiminen - Uusi tapa oppia,
ss. 31-61 ja 370-377, Hakapaino Oy, Helsinki 2000.
Hakkarainen Kai, Lonka Kirsti & Lipponen Lasse:
Tutkiva oppiminen - älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen
, ss. 143-248, WSOY, Porvoo 2000
Lehtinen, Erno:
Tietoyhteiskunnan haasteet ja mahdollisuudet oppimiselle,
kirjassa Verkkopedagogiikka (toim. E. Lehtinen), ss. 12-40, Edita, 1997.
Verkon rooli opetuksessa,
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia,
17.9.2001 - 12.10.2001.
Sisällöntuotanto, TieVie-verkkojakso
Weiss Renée E., Knowlton Dave S. & Speck Bruce W. (ed.):
Principles of Effective Teaching in the Online Classroom,
luvut 1, 5 ja 8, New Directions for Teaching and Learning, Number 84,
Winter 2000, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 2000.
Cyrs Thomas E. (ed.):
Teaching and Learning at a distance: What It Takes to Effectively
Design, Deliver and Evaluate Programs, ss. 13-48 ja 87-94,
New Directions for Teaching and Learning, Number 71, Fall 1997, Jossey-Bass
Publishers, San Francisco 1997.
Lampikoski, Timo: Verkkotutor on monitaituri, OTE 5/00,
ss. 34 - 37.
Opetuksellinen ratkaisu,
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia,
17.9.2001 - 12.10.2001.
|
Pohdittavaa:
- Mikä tekee opettajasta hyvän opettajan?
- Hyvän opettajan tunnuspiirteitä?
- Opetusteko vs. oppimisteko?
- Hyvän opettajan opetustekoja?
- Kuinka opetuksella voidaan edistää oppimista?
- Millaisia opetustekoja opettajan tulisi tehdä, jotta opiskelijat oppisivat mahdollisimman hyvin?
- Millaisia oppimistekoja opiskelijoilta vaaditaan hyvään oppimistulokseen?
- Siirtyykö tieto?
- Opettajan rooli verkko-opetuksessa?
|
Viikko 6
ti 8.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 3:
Kuinka opettaminen erilaisissa oppimisympäristöissä vaikuttaa opetustekoihin?
|
to 10.2. klo 8.30-10 Ag Alfa
Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...
Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN
|
Kurssin suunnittelun apuväline: Ydinainesanalyysi
Virtuaaliyliopistosta poimittua: Ydinainesanalyysi 2
a. Tietotekniikka oppiaineena:
Koivisto, J., Huovinen L. & Vainio L.:
Opettajat
oppimisympäristöjen rakentajina - tieto- ja viestintätekniikan näkökulma
tulevaisuuteen (PDF), luvut 3.1.-3.2.,
Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen ennakointihankkeen (OPEPRO)
selvitys 5., Opetushallitus, 1999.
Suositeltavaa ylimääräistä lukemista:
Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004
Olli Luukkainen (toim.)
Opettaja vuonna
2010 (PDF, 382 s.), Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen
ennakointihankkeen (OPEPRO) selvitys 15. (Loppuraportti), Opetushallitus, 2000.
|
Pohdittavaa:
- Millaista on hyvä tietotekniikan opettaminen?
- Mitä sisältöjä tietotekniikassa yleensä / käytännössä opetetaan?
|
Viikko 7
ti 15.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 4: Mitä perusasioita tietotekniikassa tulisi / kannattaisi opettaa milläkin kouluasteella?
|
to 17.2. klo 8.30-10 Ag Alfa
Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...
Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN ... jatkuu
|
b. Tietotekniikan opetukseen soveltuvia menetelmiä ja käyttökokemuksia:
Eisenberg M.B. & Johnson D.:
Computer skills for information problem-solving: learning and teaching
technology in context, Eric DIGGEST, Clearinghouse on I&T,
March 1996.
Boyle T.:
Constructivism: A suitable pedagogy for information and computing sciences?
, LTSN-ICS 1st Annual Conference, August 2000, Edinburgh.
Roberts T.S., Romm C.T. & Jones D.:
Current practice in web-based delivery of IT courses, APWEB 2000,
Xi'an, China, 27-29 Oct 2000.
Rodger S.H.:
An
interactive lecture approach to teaching computer science (PDF),
SIGCSE´'95 3/95 Nashville, TN USA.
Herrman, N. & Popyack, J.:
Creating an authentic learning experience in introductory programming
courses, ACM SIGCSE Bulletin, Vol 27, No 1, pp 199-203 (Optimassa).
Wills C.E., Finkel D., Gennert M.A. & Ward M.O.:
Peer learning in an introductory computer science cource
, ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual
SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1.
(Optimassa)
Evans Sabin R. & Sabin E.P.:
Collaborative learning in an introductory computer science course
, ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual
SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1.
(Optimassa)
McConnell J.J:
Active learning and its use in computer science,
ACM SIGCSE Bulletin , Proceedings of the conference on Integrating technology
into computer science education, June 1996, Volume 28 Issue SI. (Optimassa)
Baldwin D.:
Discovery learning in computer science, ACM SIGCSE Bulletin ,
Proceedings of the twenty-seventh SIGCSE technical symposium on Computer science
education, March 1996, Volume 28 Issue 1. (Optimassa)
Jenkins T.:
Teaching programming - a journey from teacher to motivator,
(Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN
Center for Information and Computer Science, August 2001.
Davis H.C., Carr L., Cooke E. & White S.:
Managing Diversity: Experiences Teaching Programming Principles,
(Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN
Center for Information and Computer Science, August 2001.
Chamillard A.T. & Karolick D.:
Using learning style data in an introductory computer science course
, ACM SIGCSE Bulletin , The proceedings of the thirtieth SIGCSE
technical symposium on Computer science education, March 1999, Volume 31 Issue 1.
(Optimassa)
c. Tietotekniikan verkko-opetus
Torvinen S.:
Ohjelmoinnin perusteiden oppimisen ongelmia virtuaalisessa
oppimisympäristössä, Pro gradu -tutkielma, Joensuun yliopisto,
Tietojenkäsittelytiede, 2001. (Optimassa)
Thomas P.:
Electronic support for computing students at a distance, LTSN-ICS
Italics, Electronic Journal, Vol. 1., Issue 1.
Gold S.:
A constructivist approach to online training for online teachers
(PDF), Journal of Asynchronous Learning Networks. 5(1), 35-57
|
HUOM!
Materiaalia näyttää olevan paljon, mutta kaikki ulkomaalaiset lähteet ovat
vain muutaman sivun mittaisia artikkeleita erilaisista opetuskokeiluista.
Lähteitä on paljon, koska selkeää - sitä ainutta oikeaa - vastausta
oppimistehtävään ei vielä kukaan ole määritellyt - ehkä te teette sen?
|
Viikko 8
ti 22.2. klo 12-14 tai 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 5:
Millaisia opetusmenetelmiä ja oppimiskäsityksiä tietotekniikan (verkko)opetuksessa voisi ja/tai kannattaisi käyttää (hyödyntää)?
|
to 24.2. klo 8.30-10 Ei luentoa!
Osa 4. OPPIMATERIAALIT ... VERKOSSA |
Kirjallinen tehtävä, ei luentoa! Tehtävä kirjattava ti 8.3. mennessä Optiman lomakkeille! |
Oppimistehtävä 6:
Etsi verkosta mielestäsi hyvin toteutettu oman alan verkkokurssi. Analysoi kurssin toteutusta toisaalta WWW-palveluna (arviointilomake 1) ja toisaalta digitaalisena oppimateriaalina (arviointilomake 2). Arviointilomakkeet löytyvät '4. Oppimateriaalit ... verkossa' -kansion 'Verkkomateriaalin arviointi' -alikansiosta.
|
Viikko 9
HIIHTOLOMA! |
|
|
Viikko 10
ti 8.3. klo 12-14 Ag Alfa
|
a. XML:n pikakurssi:
Johdatus XML-tekniikkaan
Johdatus XML:n pariin
Mikä on XML?
Englanti-Suomi XML-sanasto
DTD:n suunnittelu
CSS:n suunnittelu
CSS-esimerkkejä
Virallinen XML-sivusto (W3C)
Nykänen O. (2001) XML. Docendo |
Pohdittavaa:
DTD-tiedosto tyylitiedosto XML-tiedosto
Oppimistehtävä 7:
Kokeile XML:n ideaa ja toteuta pieni tuotos sen avulla. Hyödynnä ohjetta ja annettua
esimerkkiä apuna. Työn palautus esim. omaan www-hakemistoosi.
|
to 10.3. klo 8.30-10 Ag B212.2
XML-ohjaus mikroluokassa
Huom! Vain yksi aika |
|
|
Viikko 11
ti 15.3.
XML-ohjaus mikroluokassa Ag B211.1
Ei keskustelua! |
|
|
to 17.3. klo 8.30-10 Ag Alfa
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 5a. OPPIMISALUSTAT - rakenne ja komponentit
|
Riikonen, Niina:
Verkkopohjaisen oppimisympäristösovelluksen vaatimusmäärittely
, luvut 3-4, Pro gradu-tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 1999.
(PDF Optimassa)
|
|
Viikko 12
ti 22.3. klo 12-14 tai klo 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 8:
Mistä osista (komponeneteista) koostuu oppimisympäristöalusta (-sovellus) ja miten tämä rakenne vastaa käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta?
|
to 24.3.- ti 29.3. PÄÄSIÄISLOMA! |
|
|
Viikko 13
to 31.3. klo 8.30-10 Ag Alfa
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 5b. OPPIMISALUSTAT - yleisimmin käytössä olevia ppimisalustoja
|
Ketomäki E. ym.:
Virtual Learning Environments, Evaluation of e-Learning Solutions
and Development og Criteria for Selecting a Solution Academic Users' Perspective,
28.8.2001, Helsinki School of Economics and Business Administration ITP 2001
Electronic Business Track. (PDF)
Britain, S. & Liber, O.:
A Framework for Pedagogical Evaluation of Virtual Learning Environments
, 12.1.2001. (HUOM! Jos tulostat tämän, niin tulosta vaakasuoralle
arkille.)
Korpi M., Niemi P., Ovaskainen T., Siekkinen P. & Junttila V.:
Virtuaalinen oppimisympäristö
koulutusta järjestävän organisaation työvälineenä
, Jy/TITU, TITU:n julkaisuja 7/2000.
Korte H., Hartikainen, V-M., Kauranen, J., Paakkanen T., Pesonen K., &
Yritys, K.:
Oppimisympäristöjen esittely, arviointi ja vertailu: A&O,
Blackboard CourseInfo 4.0, Lotus LearningSpace Forum, TopClass 3.01, WebCT 2.0
ja Virtual-U, 2000.
TITU:n
oppimisympäristösivusto
|
WebCT
TopClass
LearningSpace
Web Course in a Box
Blackboard
R5 Generation
Optima
Humap Tool
Edulink
FLE3
Moodle
|
Viikko 14
ti 5.4. klo 12-14 tai 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 9:
Valitse jokin yleisesti käytössä olevista alustoista ja vertaa sen toimintaa yleiseen rakennemalliin. Tarkemmat ohjeet Optimassa. |
to 7.4. klo 8.30-16 Ag Alfa
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 6. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KÄYTETTÄVYYS |
Javanainen, Eija:
Verkkopohjaisen oppimisympäristön käytettävyys työntekijöiden
kokemana, Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001.
(PDF Optimassa) |
Pedagogiset messut
pe-la 8.-9.4.2004, päärakennus C.
Katso sivulta tarkempi ohjelma sekä
tiedot työpajoista. Mielenkiintoisia aiheita! |
Viikko 15
ti 12.4. klo 12-14 tai 14-16 Ag B211.1
Keskustelu Optimassa |
Oppimistehtävä 10:
Mitkä tekijät vaikuttavat oppimisympäristöjen käytettävyyteen?
|
to 14.4. klo 8.30-10 Ag Alfa
Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...
Osa 7. TIETOTURVA ja Osa 8. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN YLLÄPITO
|
Laitinen Janne:
Tietoturva Java-pohjaisissa internet-sovelluksissa,
Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001. (PDF Optimassa)
Heinonen Petri:
Oppimisympäristöjen ylläpito, Pro gradu -tutkielma,
JY/Tietotekniikan laitos, 2001 (PDF Optimassa)
|
Opponoinneista sopiminen |
Viikko 16
ti 19.4. klo 12-14 Ag B211.1
Vierailuluento ylläpidosta |
|
to 21.4. Ei luentoa! -> ITK '05
|
|
|
Viikko 17
ti 26.4. klo 12-14
Ohjaus tarvittaessa! |
Ohjaus työhuoneessamme Ag C414.2. |
Ohjausta seminaaritöihin, rästitehtäviin, yms. |
to 28.4. klo 8.30-10 Ag Alfa
KERTAUSTA
|
|
Kertausta kurssin aiheista Nyyttikestit =) Tuokaa jokainen jotain hyvää naposteltavaa tullessanne. |
Viikko 18
ti 3.5. klo 8.15 - 16.15 salissa Ag Alfa
Osa 9. LOPPUSEMINAARI |
Tarkempi esitysaikataulu ilmoitetaan myöhemmin. Seminaariesitelmän kesto noin 20 min/esitys + opponointi.
|
Seminaaritöiden esittely - lopullinen versio työstä on palautettava Optimaan viimeistään pe 29.4.
Seminaaritöiden ohjausta sähköpostitse, keskusteluna tai puhelimitse -
varaa aika!
|