TIE346    |     OPE    |     Opintoneuvonta    |     Opinnot    |     Kurssit    |     Tutkinto    |   FAQ

TIE346 Alustava kurssin ohjelma 2005



Aika & päivän aihe Materiaali Tehtävät
Viikko 3
ti 18.1. klo 12-14
Ag Alfa

Alkujärjestelyt ja yleistä kurssista
Oppimispäiväkirjoista Ohjelmassa mm.
  • Alkujärjestelyt
  • Aikataulu/ohjelma
  • Käytännön yleiset asiat
  • Seminaarityön aiheiden esittely
  • Oppimispäiväkirjojen laadinnasta
  • Keskusteluiden puheenjohtajien valinta
  • Optima-ympäristöön tutustuminen
  • Aloitustehtävät Optimassa
to 20.1. klo 8.30-10
Ag Alfa

Osa 1a. OPPIMINEN



von Wright, Johan:
Oppimiskäsitysten historiaa ja pedagogisia seurauksia, luvut 3 ja 5, Opetushallitus, 1992.

Tynjälä Päivi:
Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita, ss. 9-22,
Tammer-Paino Oy, Tampere 2000.

Vakkuri Kai:
Opi tehokkaammin, opi oppimaan, ss. 43-75
BSV Kirja Helsinki, 1999.

Lähdemme liikkeelle oppimisesta ja verkko-oppimisesta.

Pohdittavaa:
  • Palauta mieleesi jokin hyvä oppimiskokemus - mieluiten yliopisto-opiskelujen ajalta. Millainen tuo kokemus oli ja mikä siitä teki niin hyvän oppimiskokemuksen?
  • Mitä kaikkea sana "oppiminen" tuo mieleesi? Listaa kaikki mitä tiedät, ajattelet ja uskot oppimisesta.

  • -> arkikäsityksiä oppimisesta
Viikko 4
ti 25.1. klo 12-14
tai 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 1:
Kuinka hyvin/miltä osin toisessa aloitustehtävässä listaamasi arkikäsitykset oppimisesta vastaavat käsittelevässä materiaalissa esiintyviä yleisiä ihmis- ja oppimiskäsityksiä?
to 27.1. klo 8.30-10
Ag Alfa

Osa 1b. VERKKO-OPPIMINEN



Russell Thomas L. (ed.):
The "No Significant Difference Phenomenon", 28.9.2001.

Russell Thomas L. (ed.):
Significant Difference, 28.9.2001.

Mäki-Komsi, Saija:
Opettamisen ja oppimisen muodot muuttuvat, muuttuuko oppimis- ja opettamiskulttuuri - heijastuksia opetuksen kehittämisprojekti OpinNetista ,
Tampereen yliopisto, 1999.

Palloff Rena M. & Pratt Keith:
Building Learning Communities in Cyperspace, ss. 3-20, Jossey-Bass Publisers, San Francisco 1999.

Oppiminen eri ympäristöissä
Viikko 5
ti 1.2. klo 12-14
tai 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 2:
Kuinka oppiminen muuttuu siirryttäessä verkkoympäristöön, vai muuttuuko?
to 3.2. klo 14-16
Ag Alfa

Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...

Osa 2. (VERKKO)PEDAGOGIIKKA
Boud David & Feletti Grahame I. (toim.):
Ongelmalähtöinen oppiminen - Uusi tapa oppia, ss. 31-61 ja 370-377, Hakapaino Oy, Helsinki 2000.

Hakkarainen Kai, Lonka Kirsti & Lipponen Lasse:
Tutkiva oppiminen - älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen , ss. 143-248, WSOY, Porvoo 2000

Lehtinen, Erno:
Tietoyhteiskunnan haasteet ja mahdollisuudet oppimiselle, kirjassa Verkkopedagogiikka (toim. E. Lehtinen), ss. 12-40, Edita, 1997.

Verkon rooli opetuksessa,
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia, 17.9.2001 - 12.10.2001.

Sisällöntuotanto, TieVie-verkkojakso

Weiss Renée E., Knowlton Dave S. & Speck Bruce W. (ed.):
Principles of Effective Teaching in the Online Classroom, luvut 1, 5 ja 8, New Directions for Teaching and Learning, Number 84, Winter 2000, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 2000.

Cyrs Thomas E. (ed.):
Teaching and Learning at a distance: What It Takes to Effectively Design, Deliver and Evaluate Programs, ss. 13-48 ja 87-94, New Directions for Teaching and Learning, Number 71, Fall 1997, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1997.

Lampikoski, Timo: Verkkotutor on monitaituri, OTE 5/00, ss. 34 - 37.

Opetuksellinen ratkaisu, Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia, 17.9.2001 - 12.10.2001.

Pohdittavaa:
  • Mikä tekee opettajasta hyvän opettajan?
  • Hyvän opettajan tunnuspiirteitä?
  • Opetusteko vs. oppimisteko?
  • Hyvän opettajan opetustekoja?
  • Kuinka opetuksella voidaan edistää oppimista?
  • Millaisia opetustekoja opettajan tulisi tehdä, jotta opiskelijat oppisivat mahdollisimman hyvin?
  • Millaisia oppimistekoja opiskelijoilta vaaditaan hyvään oppimistulokseen?
  • Siirtyykö tieto?
  • Opettajan rooli verkko-opetuksessa?
Viikko 6
ti 8.2. klo 12-14
tai 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 3:
Kuinka opettaminen erilaisissa oppimisympäristöissä vaikuttaa opetustekoihin?
to 10.2. klo 8.30-10
Ag Alfa

Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...

Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN
Kurssin suunnittelun apuväline: Ydinainesanalyysi

Virtuaaliyliopistosta poimittua: Ydinainesanalyysi 2

a. Tietotekniikka oppiaineena:

Koivisto, J., Huovinen L. & Vainio L.:
Opettajat oppimisympäristöjen rakentajina - tieto- ja viestintätekniikan näkökulma tulevaisuuteen (PDF), luvut 3.1.-3.2., Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen ennakointihankkeen (OPEPRO) selvitys 5., Opetushallitus, 1999.

Suositeltavaa ylimääräistä lukemista:

Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004

Olli Luukkainen (toim.)
Opettaja vuonna 2010 (PDF, 382 s.), Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen ennakointihankkeen (OPEPRO) selvitys 15. (Loppuraportti), Opetushallitus, 2000.

Pohdittavaa:
  • Millaista on hyvä tietotekniikan opettaminen?
  • Mitä sisältöjä tietotekniikassa yleensä / käytännössä opetetaan?
Viikko 7
ti 15.2. klo 12-14
tai 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 4:
Mitä perusasioita tietotekniikassa tulisi / kannattaisi opettaa milläkin kouluasteella?
to 17.2. klo 8.30-10
Ag Alfa

Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...

Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN ... jatkuu

b. Tietotekniikan opetukseen soveltuvia menetelmiä ja käyttökokemuksia:

Eisenberg M.B. & Johnson D.:
Computer skills for information problem-solving: learning and teaching technology in context, Eric DIGGEST, Clearinghouse on I&T, March 1996.

Boyle T.:
Constructivism: A suitable pedagogy for information and computing sciences? , LTSN-ICS 1st Annual Conference, August 2000, Edinburgh.

Roberts T.S., Romm C.T. & Jones D.:
Current practice in web-based delivery of IT courses, APWEB 2000, Xi'an, China, 27-29 Oct 2000.

Rodger S.H.:
An interactive lecture approach to teaching computer science (PDF), SIGCSE´'95 3/95 Nashville, TN USA.

Herrman, N. & Popyack, J.:
Creating an authentic learning experience in introductory programming courses, ACM SIGCSE Bulletin, Vol 27, No 1, pp 199-203 (Optimassa).

Wills C.E., Finkel D., Gennert M.A. & Ward M.O.:
Peer learning in an introductory computer science cource , ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1. (Optimassa)

Evans Sabin R. & Sabin E.P.:
Collaborative learning in an introductory computer science course , ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1. (Optimassa)

McConnell J.J:
Active learning and its use in computer science, ACM SIGCSE Bulletin , Proceedings of the conference on Integrating technology into computer science education, June 1996, Volume 28 Issue SI. (Optimassa)

Baldwin D.:
Discovery learning in computer science, ACM SIGCSE Bulletin , Proceedings of the twenty-seventh SIGCSE technical symposium on Computer science education, March 1996, Volume 28 Issue 1. (Optimassa)

Jenkins T.:
Teaching programming - a journey from teacher to motivator, (Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN Center for Information and Computer Science, August 2001.

Davis H.C., Carr L., Cooke E. & White S.:
Managing Diversity: Experiences Teaching Programming Principles, (Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN Center for Information and Computer Science, August 2001.

Chamillard A.T. & Karolick D.:
Using learning style data in an introductory computer science course , ACM SIGCSE Bulletin , The proceedings of the thirtieth SIGCSE technical symposium on Computer science education, March 1999, Volume 31 Issue 1. (Optimassa)

c. Tietotekniikan verkko-opetus

Torvinen S.:
Ohjelmoinnin perusteiden oppimisen ongelmia virtuaalisessa oppimisympäristössä, Pro gradu -tutkielma, Joensuun yliopisto, Tietojenkäsittelytiede, 2001. (Optimassa)

Thomas P.:
Electronic support for computing students at a distance, LTSN-ICS Italics, Electronic Journal, Vol. 1., Issue 1.

Gold S.:
A constructivist approach to online training for online teachers (PDF), Journal of Asynchronous Learning Networks. 5(1), 35-57
HUOM!
Materiaalia näyttää olevan paljon, mutta kaikki ulkomaalaiset lähteet ovat vain muutaman sivun mittaisia artikkeleita erilaisista opetuskokeiluista.

Lähteitä on paljon, koska selkeää - sitä ainutta oikeaa - vastausta oppimistehtävään ei vielä kukaan ole määritellyt - ehkä te teette sen?
Viikko 8
ti 22.2. klo 12-14
tai 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 5:
Millaisia opetusmenetelmiä ja oppimiskäsityksiä tietotekniikan (verkko)opetuksessa voisi ja/tai kannattaisi käyttää (hyödyntää)?
to 24.2. klo 8.30-10
Ei luentoa!

Osa 4. OPPIMATERIAALIT ... VERKOSSA
Kirjallinen tehtävä, ei luentoa! Tehtävä kirjattava ti 8.3. mennessä Optiman lomakkeille! Oppimistehtävä 6:
Etsi verkosta mielestäsi hyvin toteutettu oman alan verkkokurssi. Analysoi kurssin toteutusta toisaalta WWW-palveluna (arviointilomake 1) ja toisaalta digitaalisena oppimateriaalina (arviointilomake 2). Arviointilomakkeet löytyvät '4. Oppimateriaalit ... verkossa' -kansion 'Verkkomateriaalin arviointi' -alikansiosta.
Viikko 9
HIIHTOLOMA!
   
Viikko 10
ti 8.3. klo 12-14
Ag Alfa

a. XML:n pikakurssi:

Johdatus XML-tekniikkaan
Johdatus XML:n pariin
Mikä on XML?
Englanti-Suomi XML-sanasto
DTD:n suunnittelu
CSS:n suunnittelu
CSS-esimerkkejä
Virallinen XML-sivusto (W3C)

Nykänen O. (2001) XML. Docendo
Pohdittavaa:
DTD-tiedosto
tyylitiedosto
XML-tiedosto

Oppimistehtävä 7:
Kokeile XML:n ideaa ja toteuta pieni tuotos sen avulla. Hyödynnä ohjetta ja annettua esimerkkiä apuna. Työn palautus esim. omaan www-hakemistoosi.
to 10.3. klo 8.30-10
Ag B212.2

XML-ohjaus mikroluokassa

Huom! Vain yksi aika
 
Viikko 11
ti 15.3.

XML-ohjaus mikroluokassa Ag B211.1

Ei keskustelua!
   
to 17.3. klo 8.30-10
Ag Alfa

Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

Osa 5a. OPPIMISALUSTAT - rakenne ja komponentit
Riikonen, Niina:
Verkkopohjaisen oppimisympäristösovelluksen vaatimusmäärittely , luvut 3-4, Pro gradu-tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 1999.
(PDF Optimassa)

 
Viikko 12
ti 22.3. klo 12-14
tai klo 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 8:
Mistä osista (komponeneteista) koostuu oppimisympäristöalusta (-sovellus) ja miten tämä rakenne vastaa käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta?
to 24.3.- ti 29.3. PÄÄSIÄISLOMA!    
Viikko 13
to 31.3. klo 8.30-10
Ag Alfa

Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

Osa 5b. OPPIMISALUSTAT - yleisimmin käytössä olevia ppimisalustoja
Ketomäki E. ym.:
Virtual Learning Environments, Evaluation of e-Learning Solutions and Development og Criteria for Selecting a Solution Academic Users' Perspective, 28.8.2001, Helsinki School of Economics and Business Administration ITP 2001 Electronic Business Track. (PDF)

Britain, S. & Liber, O.:
A Framework for Pedagogical Evaluation of Virtual Learning Environments , 12.1.2001. (HUOM! Jos tulostat tämän, niin tulosta vaakasuoralle arkille.)

Korpi M., Niemi P., Ovaskainen T., Siekkinen P. & Junttila V.:
Virtuaalinen oppimisympäristö koulutusta järjestävän organisaation työvälineenä ,
Jy/TITU, TITU:n julkaisuja 7/2000.

Korte H., Hartikainen, V-M., Kauranen, J., Paakkanen T., Pesonen K., & Yritys, K.: Oppimisympäristöjen esittely, arviointi ja vertailu: A&O, Blackboard CourseInfo 4.0, Lotus LearningSpace Forum, TopClass 3.01, WebCT 2.0 ja Virtual-U, 2000.

TITU:n oppimisympäristösivusto

WebCT
TopClass
LearningSpace
Web Course in a Box
Blackboard
R5 Generation
Optima
Humap Tool
Edulink
FLE3
Moodle
Viikko 14
ti 5.4. klo 12-14
tai 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 9:
Valitse jokin yleisesti käytössä olevista alustoista ja vertaa sen toimintaa yleiseen rakennemalliin. Tarkemmat ohjeet Optimassa.
to 7.4. klo 8.30-16
Ag Alfa

Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

Osa 6. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KÄYTETTÄVYYS
Javanainen, Eija:
Verkkopohjaisen oppimisympäristön käytettävyys työntekijöiden kokemana,
Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001.
(PDF Optimassa)
Pedagogiset messut
pe-la 8.-9.4.2004, päärakennus C.

Katso sivulta tarkempi ohjelma sekä tiedot työpajoista. Mielenkiintoisia aiheita!
Viikko 15
ti 12.4. klo 12-14
tai 14-16
Ag B211.1

Keskustelu Optimassa
Oppimistehtävä 10:
Mitkä tekijät vaikuttavat oppimisympäristöjen käytettävyyteen?
to 14.4. klo 8.30-10
Ag Alfa

Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

Osa 7. TIETOTURVA
ja Osa 8. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN YLLÄPITO
Laitinen Janne:
Tietoturva Java-pohjaisissa internet-sovelluksissa,
Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001.
(PDF Optimassa)

Heinonen Petri:
Oppimisympäristöjen ylläpito,
Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001
(PDF Optimassa)

Opponoinneista sopiminen
Viikko 16
ti 19.4. klo 12-14
Ag B211.1

Vierailuluento ylläpidosta
 
to 21.4. Ei luentoa! -> ITK '05

   
Viikko 17
ti 26.4. klo 12-14
Ohjaus tarvittaessa!
Ohjaus työhuoneessamme Ag C414.2. Ohjausta seminaaritöihin, rästitehtäviin, yms.
to 28.4. klo 8.30-10
Ag Alfa

KERTAUSTA
  Kertausta kurssin aiheista
Nyyttikestit =) Tuokaa jokainen jotain hyvää naposteltavaa tullessanne.
Viikko 18

ti 3.5. klo 8.15 - 16.15 salissa Ag Alfa

Osa 9. LOPPUSEMINAARI
Tarkempi esitysaikataulu ilmoitetaan myöhemmin. Seminaariesitelmän kesto noin 20 min/esitys + opponointi. Seminaaritöiden esittely - lopullinen versio työstä on palautettava Optimaan viimeistään pe 29.4.

Seminaaritöiden ohjausta sähköpostitse, keskusteluna tai puhelimitse - varaa aika!



Tietotekniikan laitos