TIE346    |     OPE    |     Opintoneuvonta    |     Opinnot    |     Kurssit    |     Tutkinto    |   FAQ

TIE346 Alustava kurssin ohjelma 2004


Aika & päivän aihe Materiaali Tehtävät
Viikko 3
to 15.1. klo 14-16
Ag Alfa

Alkujärjestelyt ja yleistä kurssista
Oppimispäiväkirjoista Ohjelmassa mm.
  • Alkujärjestelyt
  • Aikataulu/ohjelma
  • Käytännön yleiset asiat
  • Seminaarityön aiheiden esittely
  • Oppimispäiväkirjojen laadinnasta
  • Keskusteluiden puheenjohtajien valinta
  • Optima-ympäristöön tutustuminen
  • Aloitustehtävät Optimassa
  • to 22.1. klo 14-16
    Ag Alfa

    Osa 1a. OPPIMINEN



    von Wright, Johan:
    Oppimiskäsitysten historiaa ja pedagogisia seurauksia, luvut 3 ja 5, Opetushallitus, 1992.

    Tynjälä Päivi:
    Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita, ss. 9-22,
    Tammer-Paino Oy, Tampere 2000.

    Vakkuri Kai:
    Opi tehokkaammin, opi oppimaan, ss. 43-75
    BSV Kirja Helsinki, 1999.

    Lähdemme liikkeelle oppimisesta ja verkko-oppimisesta.

    Pohdittavaa:
  • Palauta mieleesi jokin hyvä oppimiskokemus - mieluiten yliopisto-opiskelujen ajalta. Millainen tuo kokemus oli ja mikä siitä teki niin hyvän oppimiskokemuksen?
  • Mitä kaikkea sana "oppiminen" tuo mieleesi? Listaa kaikki mitä tiedät, ajattelet ja uskot oppimisesta.

  • -> arkikäsityksiä oppimisesta
    Viikko 4
    ti 27.1. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 1: Kuinka hyvin/miltä osin toisessa aloitustehtävässä listaamasi arkikäsitykset oppimisesta vastaavat käsittelevässä materiaalissa esiintyviä yleisiä ihmis- ja oppimiskäsityksiä?
    to 29.1. klo 14-16
    Ag Beeta

    Osa 1b. VERKKO-OPPIMINEN



    Russell Thomas L. (ed.):
    The "No Significant Difference Phenomenon",
    http://teleeducation.nb.ca/ nosignificantdifference/, 28.9.2001.

    Russell Thomas L. (ed.):
    Significant Difference,
    http://teleeducation.nb.ca/ significantdifference/, 28.9.2001.

    Mäki-Komsi, Saija:
    Opettamisen ja oppimisen muodot muuttuvat, muuttuuko oppimis- ja opettamiskulttuuri - heijastuksia opetuksen kehittämisprojekti OpinNetista ,
    Tampereen yliopisto, 1999.

    Palloff Rena M. & Pratt Keith:
    Building Learning Communities in Cyperspace, ss. 3-20, Jossey-Bass Publisers, San Francisco 1999.

    Oppiminen eri ympäristöissä
    Viikko 5
    ti 3.2. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 2: Kuinka oppiminen muuttuu siirryttäessä verkkoympäristöön, vai muuttuuko?
    to 5.2. klo 14-16
    Ag Alfa

    Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...

    Osa 2. (VERKKO)PEDAGOGIIKKA
    Boud David & Feletti Grahame I. (toim.):
    Ongelmalähtöinen oppiminen - Uusi tapa oppia, ss. 31-61 ja 370-377, Hakapaino Oy, Helsinki 2000.

    Hakkarainen Kai, Lonka Kirsti & Lipponen Lasse:
    Tutkiva oppiminen - älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen , ss. 143-248, WSOY, Porvoo 2000

    Lehtinen, Erno:
    Tietoyhteiskunnan haasteet ja mahdollisuudet oppimiselle, kirjassa Verkkopedagogiikka (toim. E. Lehtinen), ss. 12-40, Edita, 1997.

    Verkon rooli opetuksessa,
    Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia, 17.9.2001 - 12.10.2001.

    Sisällöntuotanto, TieVie-verkkojakso

    Weiss Renée E., Knowlton Dave S. & Speck Bruce W. (ed.):
    Principles of Effective Teaching in the Online Classroom, luvut 1, 5 ja 8, New Directions for Teaching and Learning, Number 84, Winter 2000, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 2000.

    Cyrs Thomas E. (ed.):
    Teaching and Learning at a distance: What It Takes to Effectively Design, Deliver and Evaluate Programs, ss. 13-48 ja 87-94, New Directions for Teaching and Learning, Number 71, Fall 1997, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1997.

    Lampikoski, Timo: Verkkotutor on monitaituri, OTE 5/00, ss. 34 - 37.

    Opetuksellinen ratkaisu, Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutusmateriaalia, 17.9.2001 - 12.10.2001.

    Pohdittavaa:
  • Mikä tekee opettajasta hyvän opettajan?

  • Hyvän opettajan tunnuspiirteitä?

  • Opetusteko vs. oppimisteko?

  • Hyvän opettajan opetustekoja?

  • Kuinka opetuksella voidaan edistää oppimista?

  • Millaisia opetustekoja opettajan tulisi tehdä, jotta opiskelijat oppisivat mahdollisimman hyvin?

  • Millaisia oppimistekoja opiskelijoilta vaaditaan hyvään oppimistulokseen?

  • Siirtyykö tieto?

  • Opettajan rooli verkko-opetuksessa?


  • Luennolla jaossa:
    1. Verkko-opetuksen nelikenttä
    2. Opetus-oppimistekoja
    3. Opettajan tunnekartta
    Viikko 6
    ti 10.2. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 3: Kuinka opettaminen erilaisissa oppimisympäristöissä vaikuttaa opetustekoihin?
    to 12.2. klo 14-16
    Ag Alfa

    Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...

    Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN
    Kurssin suunnittelun apuväline: Ydinainesanalyysi

    Virtuaaliyliopistosta poimittua: Ydinainesanalyysi 2

    a. Tietotekniikka oppiaineena:

    Koivisto, J., Huovinen L. & Vainio L.:
    Opettajat oppimisympäristöjen rakentajina - tieto- ja viestintätekniikan näkökulma tulevaisuuteen (PDF), luvut 3.1.-3.2., Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen ennakointihankkeen (OPEPRO) selvitys 5., Opetushallitus, 1999.

    Suositeltavaa ylimääräistä lukemista:

    Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004

    Olli Luukkainen (toim.)
    Opettaja vuonna 2010 (PDF, 382 s.), Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen ennakointihankkeen (OPEPRO) selvitys 15. (Loppuraportti), Opetushallitus, 2000.

    Pohdittavaa:
  • Millaista on hyvä tietotekniikan opettaminen?
  • Mitä sisältöjä tietotekniikassa yleensä / käytännössä opetetaan?

  • Viikko 8
    ti 17.2. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 4: Mitä perusasioita tietotekniikassa tulisi / kannattaisi opettaa milläkin kouluasteella?
    to 19.2. klo 14-16
    Ag Alfa

    Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...

    Osa 3. TIETOTEKNIIKAN OPETTAMINEN ... jatkuu

    b. Tietotekniikan opetukseen soveltuvia menetelmiä ja käyttökokemuksia: Eisenberg M.B. & Johnson D.:
    Computer skills for information problem-solving: learning and teaching technology in context, Eric DIGGEST, Clearinghouse on I&T, March 1996.

    Boyle T.:
    Constructivism: A suitable pedagogy for information and computing sciences? , LTSN-ICS 1st Annual Conference, August 2000, Edinburgh.

    Roberts T.S., Romm C.T. & Jones D.:
    Current practice in web-based delivery of IT courses, APWEB 2000, Xi'an, China, 27-29 Oct 2000.

    Rodger S.H.:
    An interactive lecture approach to teaching computer science (PDF), SIGCSE´'95 3/95 Nashville, TN USA.

    Herrman, N. & Popyack, J.:
    Creating an authentic learning experience in introductory programming courses, ACM SIGCSE Bulletin, Vol 27, No 1, pp 199-203 (Optimassa).

    Wills C.E., Finkel D., Gennert M.A. & Ward M.O.:
    Peer learning in an introductory computer science cource , ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1. (Optimassa)

    Evans Sabin R. & Sabin E.P.:
    Collaborative learning in an introductory computer science course , ACM SIGCSE Bulletin , Selected papers of the twenty-fifth annual SIGCSE symposium on Computer science education, March 1994, Volume 26 Issue 1. (Optimassa)

    McConnell J.J:
    Active learning and its use in computer science, ACM SIGCSE Bulletin , Proceedings of the conference on Integrating technology into computer science education, June 1996, Volume 28 Issue SI. (Optimassa)

    Baldwin D.:
    Discovery learning in computer science, ACM SIGCSE Bulletin , Proceedings of the twenty-seventh SIGCSE technical symposium on Computer science education, March 1996, Volume 28 Issue 1. (Optimassa)

    Jenkins T.:
    Teaching programming - a journey from teacher to motivator, (Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN Center for Information and Computer Science, August 2001.

    Davis H.C., Carr L., Cooke E. & White S.:
    Managing Diversity: Experiences Teaching Programming Principles, (Tulostussuositus: PDF:nä tai vaakana), The 2nd Annual Conference of the LTSN Center for Information and Computer Science, August 2001.

    Chamillard A.T. & Karolick D.:
    Using learning style data in an introductory computer science course , ACM SIGCSE Bulletin , The proceedings of the thirtieth SIGCSE technical symposium on Computer science education, March 1999, Volume 31 Issue 1. (Optimassa)

    c. Tietotekniikan verkko-opetus

    Torvinen S.:
    Ohjelmoinnin perusteiden oppimisen ongelmia virtuaalisessa oppimisympäristössä, Pro gradu -tutkielma, Joensuun yliopisto, Tietojenkäsittelytiede, 2001. (Optimassa)

    Thomas P.:
    Electronic support for computing students at a distance, LTSN-ICS Italics, Electronic Journal, Vol. 1., Issue 1.

    Gold S.:
    A constructivist approach to online training for online teachers (PDF), Journal of Asynchronous Learning Networks. 5(1), 35-57
    HUOM!
    Materiaalia näyttää olevan paljon, mutta kaikki ulkomaalaiset lähteet ovat vain muutaman sivun mittaisia artikkeleita erilaisista opetuskokeiluista.

    Lähteitä on paljon, koska selkeää - sitä ainutta oikeaa - vastausta oppimistehtävään ei vielä kukaan ole määritellyt - ehkä te teette sen?
    Viikko 9
    ti 24.2. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 5: Millaisia opetusmenetelmiä ja oppimiskäsityksiä tietotekniikan (verkko)opetuksessa voisi ja/tai kannattaisi käyttää (hyödyntää)?
    to 26.2. klo 14-16
    Ag Alfa

    Yhteenveto edellisistä oppimistehtävistä ja ...

    Osa 4. OPPIMATERIAALIT ... VERKOSSA
    a. XML:n pikakurssi:

    Johdatus XML-tekniikkaan
    Johdatus XML:n pariin
    Mikä on XML?
    Englanti-Suomi XML-sanasto
    DTD:n suunnittelu
    CSS:n suunnittelu
    CSS-esimerkkejä
    Virallinen XML-sivusto (W3C)

    Nykänen O. (2001) XML. Docendo
    Pohdittavaa:
    DTD-tiedosto
    tyylitiedosto
    XML-tiedosto
    Viikko 10
    ti 2.3. klo 14-16
    Ag B213.1

    XML-ohjaus mikroluokassa

    Huom! Vain yksi aika
    Oppimistehtävä 6:
    to 4.3. klo 14-16
    Ag Alfa

    Verkkokurssin tuottamisen periaatteet ja verkkokurssin/-materiaalin arviointi
       
    Viikko 11
    ti 9.3. klo 12-14
    TAI klo 14-16
    Ag B213.1

    Ei keskustelua
      Oppimistehtävä 7: Etsi verkosta kaksi mielestäsi hyvin toteutettua oman alan verkkokurssia. Analysoi kurssien toteutusta toisaalta WWW-palveluna (arviointilomake 1) ja toisaalta digitaalisena oppimateriaalina (arviointilomake 2). Arviointilomakkeet löytyvät '4. Oppimateriaalit ... verkossa' -kansion 'Verkkokurssin toteutus' -alikansiosta.
    to 11.3. klo 14-16
    Ag Alfa

    Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

    Osa 5a. OPPIMISALUSTAT - rakenne ja komponentit
    Riikonen, Niina:
    Verkkopohjaisen oppimisympäristösovelluksen vaatimusmäärittely , luvut 3-4, Pro gradu-tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 1999.
    (PDF Optimassa)

     
    Viikko 12
    ti 16.3. klo 12-14
    tai klo 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 8: Mistä osista (komponeneteista) koostuu oppimisympäristöalusta (-sovellus) ja miten tämä rakenne vastaa käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta?
    to 18.3. klo 14-16
    Ag Beeta

    Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

    Osa 5b. OPPIMISALUSTAT - yleisimmin käytössä olevia oppimisalustoja
    Ketomäki E. ym.:
    Virtual Learning Environments, Evaluation of e-Learning Solutions and Development og Criteria for Selecting a Solution Academic Users' Perspective, 28.8.2001, Helsinki School of Economics and Business Administration ITP 2001 Electronic Business Track. (PDF)

    Britain, S. & Liber, O.:
    A Framework for Pedagogical Evaluation of Virtual Learning Environments , 12.1.2001. (HUOM! Jos tulostat tämän, niin tulosta vaakasuoralle arkille.)

    Korpi M., Niemi P., Ovaskainen T., Siekkinen P. & Junttila V.:
    Virtuaalinen oppimisympäristö koulutusta järjestävän organisaation työvälineenä ,
    Jy/TITU, TITU:n julkaisuja 7/2000.

    Korte H., Hartikainen, V-M., Kauranen, J., Paakkanen T., Pesonen K., & Yritys, K.: Oppimisympäristöjen esittely, arviointi ja vertailu: A&O, Blackboard CourseInfo 4.0, Lotus LearningSpace Forum, TopClass 3.01, WebCT 2.0 ja Virtual-U, 2000.

    TITU:n oppimisympäristösivusto

    WebCT
    TopClass
    LearningSpace
    Web Course in a Box
    Blackboard
    R5 Generation
    Optima
    Humap Tool
    Edulink
    FLE3
    Moodle
    Viikko 13
    ti 23.3. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 9: Valitse jokin yleisesti käytössä olevista alustoista ja vertaa sen toimintaa yleiseen rakennemalliin. Tarkemmat ohjeet Optimassa.
    to 25.3. klo 14-16
    Ag Beeta

    Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

    Osa 6. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KÄYTETTÄVYYS
    Javanainen, Eija:
    Verkkopohjaisen oppimisympäristön käytettävyys työntekijöiden kokemana,
    Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001.
    (PDF Optimassa)
     
    Viikko 14
    ti 30.3. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 10: Mitkä tekijät vaikuttavat oppimisympäristöjen käytettävyyteen?
    to 1.4. klo 14-16
    Ag Beeta

    Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

    Osa 7. TIETOTURVA
    ja Osa 8. VIRTUAALISTEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN YLLÄPITO
    Laitinen Janne:
    Tietoturva Java-pohjaisissa internet-sovelluksissa,
    Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001.
    (PDF Optimassa)

    Heinonen Petri:
    Oppimisympäristöjen ylläpito,
    Pro gradu -tutkielma, JY/Tietotekniikan laitos, 2001
    (PDF Optimassa)

     
    Viikko 15
    ti 6.4. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    Keskustelu Optimassa
    Oppimistehtävä 11: Mitä asioita tietoturvan kannalta virtuaalisissa oppimisympäristöissä tulisi ottaa huomioon?
    to 8.4. klo 14-16
    Ag Beeta

    EI LUENTOA - PÄÄSIÄINEN

     
       
    Viikko 16
    ti 13.4. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1

    EI KESKUSTELUA - PÄÄSIÄINEN
    Oppimistehtävä 12:

    Keskustelu Optimassa ti 20.4.
    to 15.4. klo 14-16
    Ag Beeta

    Yhteenveto edellisestä oppimistehtävästä ja ...

    KERTAUSTA
      Kertausta kurssin aiheista
    opponoinneista sopiminen
    Nyyttikestit =)
    Viikko 17

    Keskustelu Optimassa
    ti 20.4. klo 12-14
    tai 14-16
    Ag B213.1



    Ohjausta seminaarityöhön tarvittaessa
    Oppimistehtävä 12
    Mitä tehtäviä virtuaalisten oppimisympäristöjen ylläpitoon kuuluu? Onko eri alustojen välillä eroja, jos on niin missä?

    Heinosen gradu materiaalina
    Viikko 18

    ti 27.4. klo 8.15 -> ja/(tai) ke 28.4.

    Paikka vielä avoin

    Osa 9. LOPPUSEMINAARI
    Tarkempi esitysaikataulu ilmoitetaan myöhemmin. Seminaariesitelmän kesto noin 20 min/esitys + opponointi. Seminaaritöiden esittely - lopullinen versio työstä on palautettava Optimaan viimeistään ke 21.4.

    Seminaaritöiden ohjausta sähköpostitse, keskusteluna tai puhelimitse - varaa aika!



    Tietotekniikan laitos