Kurssiin kuuluu
harjoitustyö, joka tehdään 3-4 henkilön ryhmissä.
Tuotetaan
oppimateriaali (ja samalla kurssi) ryhmän valitsemalle tietotekniikan
kurssille, jossa hyödynnetään kurssilla aiemmin esiin tulleita asioita (myös uuden järkevän kurssin saa
suunnitella). Oppimateriaali saa olla oppilaille jaettavia monisteita,
tehtäväpohjia, opettajaohjeita, luettavaa materiaalia jne. Kurssi ja
oppimateriaali saa kohdistua perusopetuksen yläluokille (7-9), lukioon,
ammatilliseen tai aikuiskoulutukseen. Kurssi voi olla perinteinen lähikurssi
tai kokonaan tai osittain verkossa toteutettu.
Ensimmäinen
tehtävä on kirjoittaa kurssisuunnitelma (kurssikuvaus + käsiteltävät asiat).
Kurssisuunnitelmasta
pitää selvitä:
-
kenelle
kurssi on tarkoitettu (kohderyhmä, pakollisuus, esitietovaatimukset)
-
kurssin
pituus
-
kurssin
tavoitteet
-
kurssin
arvostelu (suoritusmerkintä vai arvosana (jolloin myös arvostelun kohde: koe,
projekti, tuntitehtävät, kotitehtävät jne.)
Kun kurssikuvaus
on valmis listataan asiat mitä ko. kurssilla käsitellään, jotta kurssin
tavoitteet täyttyisivät. Kurssilla käsiteltävät asiat jaetaan kokonaisuuksiksi;
lähiopetuksen osalta paritunneiksi tai yksittäisiksi oppitunneiksi ja verkkomateriaalin
osalta kerrallaan tehtäviksi osioiksi. Yksi perusasteen yläluokan- tai
lukiokurssin sisältää noin 30 oppituntia eli paritunteja on 15. Tästä muodostuu
kurssisuunnitelma (harjoitustyöryhmän tiedot myös esille).
Kurssisuunnitelmat
käsitellään sekä ryhmäkohtaisessa tapaamisessa että yhteisesti kaikkien kanssa.
Ryhmäkohtainen aika sovitaan Jaanan kanssa. Yhteinen katselmus
kurssisuunnitelmille on normaalina luentoaikana tiistaina 2.11.2004.
Valmistautukaa
ryhmissä esittämään suunnitelmat lyhyesti. Kullakin ryhmällä on 15 min aikaa.
Erityisesti ryhmää mietityttäneet asiat on hyvä ottaa esityksessä esille, sillä
voitte saada niihin muilta uusia, hyviä ideoita. Miettikää siis etukäteen mitä
haluatte tuoda esityksessä esille (pääkohtia lähinnä), jotta töistä ehditään
myös keskustella ja antaa lisäideoita.
Kurssisuunnitelman
perusteella valmistetaan kutakin oppituntia varten varsinainen
opetusmateriaali, jonka avulla oppitunnit voidaan pitää. Oppimateriaalia voivat
siis olla oppilaille jaettava materiaali, esimerkiksi tehtävämonisteet,
teoriamonisteet, demot tai tehtäväpohjat, verkkomateriaali sekä (oleellisena)
opettajalle suunnatut ohjeet kurssin etenemisestä ja käytännön valmisteluista.
Yrittäkää testata muutamia osioita, esimerkiksi tehtävämonistetta käytännössä
(harjoittelu, sukulaiset, tutut). Tästä saatte hieman suuntaa sille, kuinka
paljon yhdelle (pari)tunnille mahtuu tai on järkevä sisällyttää asiaa.
Harjoitustyön
on oltava valmis viimeistään keskiviikkona 8.12. Kaikki työt esitellään ja esitykseen on aikaa
noin 30 minuuttia. Lisäksi jää hieman aikaa mahdolliselle keskustelulle
aiheista ja harjoitustöistä. Esityksessä voi olla osa esimerkkituntia, kurssin
työtapojen esittelyä, kurssisuunnitelman käsittelyä jne. Käyttäkää
mielikuvitusta, sillä esitys on mainos teidän osaamisestanne sekä kurssistanne.
Pyritään siihen,
että työt ovat kaikkien kurssilaisten vapaasti saatavilla. Kurssi kannattaa
sijoittaa ainakin yhden ryhmäläisen kotisivulle sekä yhteiseen palautuspaikkaan
Optiman alle. Työn viimeinen versio on palautetta viimeistään tuolloin ke
8.12.
Harjoitustyö
vaikuttaa henkilön arvonsanaan, joten varatkaa työlle aikaa ja paneutukaa sen
tekemiseen.
Harjoitustyössä
suoritetaan vertaisarviointi (työt vaihdetaan ryhmien kesken). Vertaisarviointi
pitää palauttaa ke 15.12. mennessä. Lisäksi harjoitustyöt itsearvioidaan
(jokainen henkilö arvioi oman työnsä; osuuden ryhmässä, onnistumisen sekä
ryhmän toiminnan jne.). Harjoitustyöstä tulee myös ohjaajan arvio/palaute.