Kurssi ITKC41 Tietotekniikan opettajan työvälineitä arvostellaan asteikolla
0 (hylätty) -3. Kurssista ei järjestetä tenttiä. Arvosanaan vaikuttavat:
Ø
Harjoitustyöt 50 % (ryhmätyö + ideapankki)
Ø
Tehtävien suorittaminen
Ø
Osallistumisaktiivisuus
Ø
Itsearviointi (ryhmätyöstä + muusta)
Ø
Vertaisarviointi ryhmätöistä
Ø Oppimispäiväkirja
Tarkoituksena on, että jokainen miettii omaa oppimistaan, kurssille
osallistumista, yms. (Huom! Itsearvoinnin voi koostaa osittain mm.
oppimispäiväkirjasta, kun sen tekee huolella.) Pohdi itsearvioinnissa mm.
seuraavia seikkoja:
-
Kuinka koet onnistuneesi kurssilla?
-
Miten kuvailisit omaa työskentelyäsi ja aktiivisuuttasi kurssilla?
-
Millainen on ollut oma osuutesi ryhmän työskentelyn onnistumisessa?
-
Mitä asioita olet kokenut kurssilla itsellesi merkityksellisiksi, missä
opit?
-
Mitä verkkokeskustelut ja tapaamiset ovat antaneet sinulle itsellesi omaa
oppimistasi ajatellen?
-
Onko toiminta kurssilla mielestäsi ollut järkevää ja mielekästä ajatellen
kurssin aihetta?
-
Onko kurssilla ollut mielestäsi jotain turhaa?
-
Millaisiksi koet opettajan roolin kurssilla? Onko toiminta ollut
hyvää/huonoa, olisiko joissain tilanteissa opettajan täytynyt toimia toisin
(esim. ohjata enemmän/vähemmän)?
-
Minkä arvosanan antaisit kurssista itsellesi, entä opettajalle (asteikolla
0-3)? Miksi? Lyhyt perustelu.
Vertaisarvioinnissa jokainen arvioi tarkemmin yhtä, etukäteen sovittua
harjoitustyöryhmän jäsentä, hänen osallistumista ryhmätyön tekemiseen ja
yleisesti ottaen koko ryhmän toimintaa. Seuraavassa on listattu joitakin
kriteerejä vertaisarvioinnin suorittamiseksi:
Välttävä osallistuminen
Ø Osallistuu jollain
tapaa, esittää mielipiteitään asioista ja perusteleekin niitä.
Aktiivinen osallistuminen
Ø
Osaa keskustella vuorovaikutteisesti, ideoi ja on aktiivinen.
Ø
Esittää mielipiteitä ja kommentteja hyvin perustellen.
Rakentava osallistuminen
Ø
Vie ryhmän toimintaa eteenpäin ideoimalla, suunnittelemalla,
keskustelemalla, pohtimalla ja kysymällä.
Ø
Huomioi ryhmän muut jäsenet.
Ø
Tuo esille uutta tietoa luennolta ja kirjallisuudesta saatujen tietojen
lisäksi, neuvottelee.
Ø
Osaa tarkistaa omia näkemyksiään toisten mielipiteitä kuultuaan.
Ø
Osaa pohtia asioita eri näkökulmista.
Kuvaile arvioinnissa myös seuraavia asioita:
Ø
Millaiseksi koet ko. henkilön osuuden ryhmätyön onnistumisessa?
Ø
Miten kuvailisit ko. henkilön osallistumista ja aktiivisuutta kurssilla?
Ø
Kuinka arvioisit ko. henkilön onnistuneen kurssilla tähän mennessä? Missä
olisi vielä parantamisen varaa? Missä hän on onnistunut erinomaisesti?
Ø
Miten kuvailisit ko. henkilön oppimisprosessin kehittyneen?
Muista kirjoittaa arvioon mukaan oma nimesi ja se, ketä arvioit
Tarkoituksena on arvioida ja miettiä omaa oppimista, kehittymistä,
vahvuuksia, heikkouksia ja kurssin aikana eteen tulleita uusia asioita. Siksi
on tärkeää, että oppimispäiväkirjaa ei kirjoiteta viime tipassa (Huom!
Välikatselmus). Oppimispäiväkirja on ’työkalu’ etenkin opiskelijalle itselleen.
Oppimispäiväkirjassa kannattaa pohtia ja vastata mm. seuraaviin asioihin:
Ø
Päiväys
Ø
Mitä tein
Ø
Kauanko käytin aikaa
Ø
Mitä opin tänään (lyhyesti, omin sanoin)
Ø
Mikä oli helppoa, mikä vaati työtä
Ø
Mikä jäi hämäräksi/oudoksi
Ø
Miten selvitin ’oudot asiat’
Ø
Mihin asiat liittyvät (muut kurssit, työ, harrastukset, muu
’kiinnityskohta’)
Ø
Mitä mieltä itse olen asiasta
Ø Etsinkö
lisämateriaalia itse (mistä ja mitä löysin)
Tärkeää on, että tuotte esille omia ajatuksianne! Siis ns. ’tajunnanvirtaa’
J Siisteys ja perusteellisuus on oltava, mutta pohdiskelu, omat mielipiteet
(rehellisyys!) ja monipuolisuus tuovat oppimispäiväkirjaan sen olennaisen
sisällön, josta on teille itsellennekin myöhemmin hyötyä. Hyödyntäkää kuvia,
ajatuksia, lainauksia yms. mitä mieleen tulee. Sitokaa aiheeseen teille tärkeitä
ja huomion arvoisia asioita.